Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Tengeri fúrótornyok és feladatuk

2024. szeptember 30. - Daruk Karcsival

A tengeri fúrótornyok kulcsfontosságú létesítmények az olaj- és földgázkitermelésben, különösen azokban a régiókban, ahol a szárazföldi források kimerülőben vannak. Ezek a monumentális szerkezetek a tengerek és óceánok mélyén lévő olaj- és gázmezőket célozzák meg, és lehetővé teszik az energiahordozók kitermelését több száz méteres mélységből is.

rig-2251648_1920.jpg

Hol találhatóak tengeri fúrótornyok?

A világ számos részén találhatók tengeri olajfúró tornyok: az Északi-tenger, a Mexikói-öböl, az Arab-tenger és Nyugat-Afrika partvidéke mind jelentős tengeri olajkitermelő régiók.

Az Északi-tengeren található olajmezők például több évtizede biztosítanak energiahordozókat Európa számára, míg a Mexikói-öbölben található tornyok az Egyesült Államok olajiparának jelentős részét adják.

Hogyan építik fel őket?

A fúrótornyok építése rendkívül összetett és technológiailag fejlett folyamat. Először is alapos geológiai kutatásokat végeznek annak érdekében, hogy azonosítsák az olaj- vagy földgáztartalékokat. Miután megtalálták a megfelelő helyet, elkezdik a torony építését, amely a tengerfenékhez rögzített alapokkal kezdődik.

Az építés során különböző módszereket alkalmaznak, attól függően, hogy milyen mélységben található a kitermelni kívánt olaj vagy gáz.

A sekélyebb vizeken általában fix platformokat használnak, amelyek szilárdan rögzítettek a tengerfenékhez. Mélyebb vizekben viszont félig merülő platformokat vagy feszített horgonyzású platformokat építenek, amelyek úsznak a vízen, de erős acélkábelekkel vannak rögzítve.

Bármelyik technológiával is készülnek, ezek a szerkezetek ellenállnak az extrém időjárási körülményeknek, mint például a heves viharoknak és az állandó, erős hullámverésnek.

Miután a tornyot felépítették, fúróberendezésekkel áthatolnak a tengeri üledéken, hogy elérjék az olaj- vagy gázrétegeket. Amikor az olaj vagy a gáz felszínre tör, csővezetékeken keresztül szállítják a platformra, ahol megtisztítják és előkészítik a tankerhajókkal vagy csővezetékkekkel történő szállításra.

A tornyok másodlagos felhasználása

Amikor egy olaj- vagy gázmező kimerül, a kitermelés és a fúrótornyok leállnak. A tornyok életciklusa azonban nem szükségszerűen ér véget ilyenkor.

Az egyik legérdekesebb lehetőség a további üzemelésre az, hogy mesterséges zátonnyá alakítják át őket.

Ez egyre népszerűbb megoldás, különösen a Mexikói-öbölben, ahol számos leállított platformot átalakítottak már zátonnyá. Ezek a szerkezetek otthont biztosítanak a tengeri élővilágnak, elősegítve a halak és más tengeri élőlények szaporodását.

Egy másik lehetőség, hogy leszerelik és újrahasznosítják az acél- és egyéb fémrészeket, amelyeket más ipari célokra használnak fel. Az is előfordulhat, hogy a platformokat más célokra, például kutatási állomásokként vagy szélenergia-termeléshez szükséges tengeri bázisokként hasznosítják.

 

A tengeri fúrótornyok, ezek a gigantikus acélszerkezetek kulcsszerepet játszanak tehát az olaj- és földgázkitermelésben, de újrahasznosításukat követően hosszú távon is értékesek lehetnek a tengeri környezet vagy a gazdaság számára.

A kép forrása: Kristina Kasputienė - Pixabay -en.

A Panama-csatorna rövid története

A Panama-csatorna a világ egyik legfontosabb mérnöki alkotása, amely összeköti az Atlanti- és a Csendes-óceánt, jelentősen lerövidítve a hajózási útvonalakat. A csatorna lehetővé teszi a hajók számára, hogy elkerüljék a Dél-Amerika körüli veszélyes és hosszú utat. A 82 kilométer hosszú csatorna megépítése óriási technológiai és emberi erőfeszítéseket igényelt és máig fontos szerepet játszik a globális kereskedelemben, mivel az útvonal 13 ezer kilométerrel rövidíti le a hajóutakat, jelentősen csökkentve az időt és a költségeket. Igazi emeléstechnikai bravúr!

panama-canal-4690774_1280.jpg

A Panama-csatorna története

A Panama-csatorna építésének ötlete már a 16. században felmerült, amikor a spanyolok felismerték, hogy egy ilyen vízi út rendkívül hasznos lenne a kereskedelem számára. A két óceán közötti vízi összeköttetés azonban csak a 20. század elején vált valóra.

Az első nagyobb építési kísérletet a francia Ferdinand de Lesseps, a Szuezi-csatorna tervezője vezette, de a projektet számos nehézség sújtotta. Az építők nem tudtak megküzdeni a malária, a sárgaláz és pénzügyi problémák összeségével, így a csatorna megépítése 1889-ben leállt, a projekt sikertelenül zárult.

1904-ben az Egyesült Államok átvette az építkezést és John F. Stevens, majd George W. Goethals főmérnök vezetésével, 10 évnyi megfeszített munka után, 1914-ben megnyitották a Panama-csatornát.

Az építkezés során az amerikaiak modern egészségügyi megoldásokat (például szúnyoghálót…) vezettek be, így sikerült leküzdeni a munkásokat tizedelő járványokat. A csatorna megnyitása forradalmasította a tengeri kereskedelmet, mivel a hajók már nem kényszerültek megkerülni a kontinens legdélibb pontját, a Horn-fokot.

A csatornán napjainkban évente több mint 12 ezer hajó halad át. Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelem jelentős része is ezen a csatornán keresztül bonyolódik, azonban a vízi útvonal az áruszállítás minden ágazata számára létfontosságú.

 

A hajók áthaladásának megoldása

A Csendes- és az Atlanti-óceán vízszintje eltérő, ezért a Panama-csatorna építése során összetett zsiliprendszert kellett létrehozni, amely kapuk és szivattyúk segítségével emeli és süllyeszti a hajókat, ezzel lehetővé teszi a különböző vízszintek közötti különbségek áthidalását.

 

Tudta? A csatorna közepén elhelyezkedő Gatún-tó magasabban fekszik, mint a két óceán.

 

A zsiliprendszer három fő szakaszból, a Gatún-zsilipből, a Pedro Miguel-zsilipből és a Miraflores-zsilipből áll. Amikor egy hajó megérkezik, zsilipkamrákba vezetik, amelyek vizet pumpálnak a hajó alá, megemelve azt a szükséges magasságba. Miután áthaladt a magasabb vízszintű Gatún-tavon, a zsiliprendszer fokozatosan leengedi a hajót a másik óceán szintjére. Ez a folyamat néhány órát vesz igénybe, de sokkal gyorsabb és biztonságosabb, mint Dél-Amerika megkerülése.

 

Noha átadása óta eltelt már több mint száz év, a Panama-csatorna napjainkban is a globális gazdaság kulcsfontosságú tengeri útvonala.

 

A kép forrása: Steve Barker - Pixabay

Budapest felhőkarcolója – a MOL Campus

A MOL Campus  impozáns acél és üveg épülete a Lágymányosi-öböl északi partján, a Kopaszi-gát és az Infopark mellett valósult meg. A tornyot, amelyet a Foster + Partners és a Finta Stúdió tervezett, 2022. december 8-án ünnepélyes keretek között adtak át az irodaház dolgozói és a nagyközönség részére. A magyar építészet egyik nemzetközileg is jegyzett teljesítménye kétségkívül Budapest első komolyabb felhőkarcolója. Bár néhány fanyalgó nem ismeri el az épületet nemzetközi értelemben vett felhőkarcolóként, az viszont vitathatatlan, hogy a MOL Campus a maga 143 méteres magasságával Magyarország legmagasabb épülete.

ep04228-0121_cover_1124_749.jpg forrás: frameweb.com

Viták kereszttüzében

Ez a 143 méteres magasság már a tervezőasztalon vitákat váltott ki arról, hogy milyen hatással lesz Budapest városképére. A kritikusok azzal érveltek, hogy a túl magas beton és acél épület háttérbe szoríthatja a történelmi nevezetességeket és megváltoztathatja a viszonylag alacsony építészetéről ismert Budapest hagyományos sziluettjét.

Legendás, hogy sokáig informális megállapodás volt a város építészei között, hogy Budapesten egyetlen épület sem haladhatja meg a 96 méteres Szent István Bazilika magasságát.

st-stephens-basilica-8031985_1280.jpg

forrás: Leonhard Niederwimmer - Pixabay 

Az építészeti kontraszt, amely a modern, csupa acél és üveg magas épületek és a régebbi, funkcionális, de alacsonyabb középületek között keletkezik, már akkor is vita tárgyát képezte, amikor a SOTE elméleti tömbje megépült a Nagyvárad téren.

Egyesek úgy vélik, hogy az ilyen új fejlesztések előre viszik Budapestet a modernizáció útján, míg mások attól tartanak, hogy ezek az építkezések elhomályosíthatják a város történelmi és kulturális identitását.

Ezt a vitát nem tisztünk eldönteni, azonban az világosan látszik, hogy a közelmúltban a térség környező nagyvárosaiban sem féltek bőven 100 méter feletti magasságú felhőkarcolókat felhúzni. Bécs, Pozsony és Prága is büszkélkedik már több, hasonlóan magasba törő, modern iroda- és lakóépülettel.

 

Fókuszban a fenntarthatóság

A MOL Campus nemcsak magasságával és modern dizájnjával hívja fel magára a figyelmet, hanem a fenntarthatóság és a technológiai innováció terén is kiemelkedő. Az épület zöld tetőkerttel rendelkezik, amely nemcsak a hőszigetelést javítja, hanem hozzájárul a biodiverzitás megőrzéséhez is.

A homlokzat napenergia hasznosításával és természetes szellőztetéssel működik, csökkentve ezzel az épület energiafogyasztását. Emellett az épületben esővízgyűjtő rendszert is alkalmaznak, amely a vízfelhasználást optimalizálja.

Az épület technológiai részletei rendkívül érdekesek és meggyőzőek. A toronyban 24 modern, nagy sebességű lift található, amelyek biztosítják a gyors és hatékony közlekedést a szintek között.

A liftek különböző zónákra vannak osztva, így optimalizálva az utazási- és csökkentve a várakozási időt. Az intelligens vezérlőrendszernek köszönhetően a liftek automatikusan igazodnak az épület forgalmához, ezzel is növelve a hatékonyságot.

Az épület gyorsliftjei, amelyekkel a tetőterasz közvetlenül megközelíthető, 5 m/s-os sebességüket az utolsó 4 emelet alatt fokozatosan fékezik le, ezzel is hozzájárulva az épület rendkívüli energiahatékonyságához. A látogatók mindössze 40 másodperces liftezés után kisétálhatnak a hatalmas üvegtáblákkal körülvett 120 méter magasan lévő teraszra, a SkyDeck-re.

 

Az olajvállalat székháza tehát nem csupán Budapest legmagasabb irodaháza, hanem egy jövőbe mutató, fenntartható és inspiráló munkakörnyezet is. Az épület különleges dizájnja, innovatív technológiai megoldásai és közösségi terei mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MOL munkavállalói számára egyedülálló munkahelyet, a látogatóknak pedig különleges élményt biztosítson.

A daruk fejlődéstörténete

Emeléstechnika az ókori görögöktől napjainkig

A daruk, mint a nehéz tárgyak emelésére szolgáló eszközök, az emberiség történetének szerves részét képezik. Az építkezések, monumentális művek és infrastrukturális fejlesztések során mindig is szükség volt olyan eszközökre, amelyek lehetővé tették a súlyos anyagok mozgatását. A daruk fejlődése az ókorban kezdődött és azóta számos technológiai ugráson ment keresztül, egészen a mai, fejlett gépezetekig. Lássuk a legfontosabb mérföldköveket és technológiai újításokat!

Az ókori idők darui

A daruk története egészen az ókori görög és római civilizációkig nyúlik vissza. Az első daruk előfutárai a görögök által használt emelőberendezések voltak, amelyek egyszerű csigasorok és karok segítségével működtek.

Ezek az eszközök alapvetően emberi vagy állati erőt használtak, jellemzően kövek és egyéb építőanyagok mozgatásához. A görögök különösen híresek voltak arról, hogy daruikat templomok és egyéb nagyobb építmények építésénél alkalmazták, például az Akropolisz építése során.

Az ókori Róma hozzájárulása a darutechnológiához szintén jelentős volt. A rómaiak továbbfejlesztették a görögök által használt darukat és bonyolultabb, nagyobb teherbírású gépezeteket hoztak létre.

Az emberi leleményességnek hála néhány faszerkezet, pár csigasor, kötelek, illetve teherhordó kar segítségével a római birodalom képes volt olyan, máig fennmaradt építmények létrehozására, mint az akvaduktok vagy a Colosseum.

colosseum-2182371_1280.jpg 

Középkori újítások

A középkori építkezések, különösen a katedrálisok és várak építése, komoly kihívásokat jelentettek az építők számára. Ennek következtében a daruk továbbfejlődtek és egyre kifinomultabbá váltak, elsősorban Európában.

Ebben az időszakban jelentek meg az első komolyabb emelőszerkezetek, amelyek már több emelőkarból és csigasorból álltak. Működtetésükhöz gyakran több ember vagy állat erejét is igénybe vették.

A toronydaruk ebben az időszakban váltak általánosan elterjedtté. Ezek a magas, állandó szerkezetek lehetővé tették, hogy nehéz anyagokat emeljenek fel nagy magasságokba. Megindult az épületek felfelé terjeszkedése.

A gépi erő megjelenése

Az ipari forradalom idején a daruk technológiája újabb nagy ugrást tett előre. Az emberi és állati erőt először gőzgépekkel, majd később belső égésű motorokkal váltották fel. Ez lehetővé tette, hogy a daruk nagyobb terheket emeljenek, gyorsabban és hatékonyabban működjenek, valamint ne legyenek helyhez kötve, mint a középkori toronydaruk.

A 19. század második felében a hidraulikus rendszerek megjelenése forradalmasította a daruk működését. A hidraulikus daruk lehetővé tették a terhelés finomabb és pontosabb szabályozását, valamint nagyobb emelési kapacitást biztosítottak. Az új, modern technológia gyorsan elterjedt az ipari létesítmények építkezésein és a kikötőkben, ahol nehéz árukat kellett mozgatni.

Elektronika és automatizáció

A 20. században az elektromos motorok megjelenése további javulást hozott a daruk teljesítményében, lehetővé téve a még nagyobb terhelések kezelését és a precízebb vezérlést.

Az elektronika és az automatizáció forradalmasította a daruk működését a 20. század második felében.

Az elektronikus vezérlőrendszerek lehetővé tették a pontosabb emelést, a terhelés valós idejű monitorozását, az automatizált rendszerek bevezetésével pedig csökkent a balesetek kockázata is.

A rádióvezérlés megjelenése pedig lehetővé tette, hogy a darukat távolról is irányítsák, ami szintén jelentősen növelte a biztonságot és hatékonyságot.

A jövő kilátásai

A 21. században a robotika és a mesterséges intelligencia integrációja új lehetőségeket nyithat meg, lehetővé téve a daruk önálló működését, még precízebb és biztonságosabb munkavégzést biztosítva.

A képet készítette: Sung Rae Kim - Pixabay

A déli félteke legnagyszerűbb kilátása

Sky Tower, Auckland

Auckland, Új-Zéland legnagyobb városa, számos látnivalóval büszkélkedhet, de kevés olyan emblematikus jelképe van, mint a Sky Tower. Az 1997-ben megnyitott építmény nemcsak a város, de az egész ország legmagasabb építménye és egyik legfontosabb turisztikai látványossága. Mivel a térségben gyakoriak a földrengések, a torony tervezése és megépítése során számos védelmi és biztonsági megoldást kellett alkalmazni.

newzealand_com-sky_tower1.jpgforrás: newzealand.com 

2 évet és 9 hónapot vett igénybe, hogy elkészüljön a 328 méter magas torony, amely két kör alakú, nyilvános kilátószinttel is rendelkezik. A Sky Deckről és a Main Observation szintről egyaránt 360 fokos kilátás nyílik Aucklandre és környékére, tiszta időben ugyanis akár 82 kilométer is lehet a látótávolság.

Nem csoda, hogy a Sky Towernek évente több mint egy millió látogatója is van. Ők igénybe vehetik a torony harmadik, kicsit alacsonyabban, 182 méter magasan elhelyezkedő Sky Lounge szintjét is, amely ideális hely a kávézásra, pihenésre és a kilátás élvezetére.

A torony aljától a Sky Deckig 1267 lépcsőfokot kell leküzdeni, ezért a látogatók legnagyobb része lifttel megy fel megcsodálni a toronyból nyíló panorámát. Ezekből a nagy sebességű liftekből három van a Sky Towerben.

A KONE által gyártott, teljesen üvegezett, átlátszó padlójú felvonók 15 percenként 225 embert tudnak feljuttatni a kilátószintekre. A 18 km/órás sebességnek köszönhetően a lélegzetelállító utazás mindössze 40 másodpercig tart.

Vannak azonban olyan speciális alkalmak, amikor a liftek helyett a lépcsőkön van a hangsúly. Az egyik ilyen esemény a "Sky Tower Stair Challenge", ahol a résztvevők - jótékonysági célból - a lépcsőkön futnak fel a torony tetejére. Ez az esemény egyaránt népszerű a helyiek és a turisták körében is, mivel kiváló lehetőséget nyújt a fizikai erőnlét próbára tételére. A torony rekordját 2009. óta a német Thomas Dold tartja 4 perc 53 másodperces eredménnyel. Ismételjük: 1267 lépcsőfok.

 

Lenyűgöző számok

  • A Sky Tower 15 000 köbméter nagy szilárdságú, nagy teljesítményű betonból, 2000 tonna betonacélból és 600 tonna szerkezeti acélból áll - ebből 170 tonna az árbocban található.
  • Az alapozás több mint 15 méter mélyre nyúlik le, és úgy tervezték, hogy az erőterhelés szétterüljön.
  • A Sky Towert úgy tervezték, hogy sértetlen maradjon a 200 km/órás széllökésekkel járó viharok idején is. Egy-egy ilyen széllökés a torony tetején körülbelül egy méteres kilengést eredményezhet.
  • Az előzetes elemzések szerint a Sky Tower a torony 20 kilométeres körzetében bekövetkező 8,0-ás erősségű földrengés extrém esete esetén is állva maradna.

 

Attrakciók

Egy ilyen magas építmény elképzelhetetlen bárok, kávézók és a bátraknak (meggondolatlanoknak) kitalált különféle lélegzetelállító attrakciók nélkül. A Sky Tower ez utóbbiakból hármat is kínál:

A SkyJump lehetővé teszi a bátor látogatók számára, hogy 192 méter magasból zuhanjanak le egy speciális kötélen, megtapasztalva a szabadesés élményét.

A SkyWalk során a – természetesen biztonsági hevederrel biztosított – látogatók egy keskeny platformon sétálhatnak körbe a torony külső peremén, szintén 192 méter magasan.

newzealand_com-sky_tower2.jpg

forrás: newzealand.com

A SkySlide egy VR attrakció, amely során a speciális szemüveggel a virtuális valóságban élvezhető a torony körül kanyargó csövekben való száguldás.

A Sky Tower tehát nem véletlenül a déli félteke egyik kiemelkedő turisztikai látványossága, mert a lenyűgöző panorámán túl az odáig vezető út is emlékezetes élmény marad, akár a lépcsőzést, akár a gyorslifteket választjuk.

5 érdekes tény a felvonókról

A felvonók életünk számos területén könnyítik meg mindennapjainkat. Legyen szó irodaházakról, lakóépületekről vagy akár szállodákról és nevezetességekről, el sem tudnánk képzelni nélkülük a városi életet. Mai posztunkban öt olyan izgalmas tényt szedtünk össze a felvonókról, amelyeket talán még nem ismertél!

elevator-5001019_1280.jpg

Forrás: Peter H - Pixabay

1. A felvonók története régre nyúlik vissza

Bár modern formájukban a felvonók a 19. század végén váltak népszerűvé, történetük ennél sokkal korábbra nyúlik vissza, mivel már az ókori Egyiptomban és Rómában is használtak primitív emelő szerkezeteket.

Az első dokumentált felvonót Archimédész készítette Kr. e. 236-ban, amelyet kötél segítségével működtettek.

A római Colosseumban több mint 24 lift található, amelyeket több mint 200 rabszolga működtette kézzel. Az ipari forradalom során a gőzzel és hidraulikával hajtott felvonók megjelenése nem csak forradalmasította az építészetet és lehetővé tette a felhőkarcolók megjelenését, de vonzóvá és drágává tette az épületek felső szintjeit is.

 2. Az első biztonsági felvonó

Az első biztonsági felvonót Elisha Graves Otis mutatta be 1853-ban New Yorkban. A bemutató során Otis szándékosan elvágta a felvonó kötelét, hogy demonstrálja a biztonsági fékek hatékonyságát, amelyek megakadályozták a kabin lezuhanását. Ez a találmány alapozta meg a modern felvonóipart, és az Otis név máig a világ egyik legnagyobb felvonógyártójához kötődik.

3. Balesetek

Sajnos balesetek néha még ma is előfordulnak, ezek áldozatai azonban nagyrészt nem utasok, hanem a liftet karbantartó technikusok. A rendszeres karbantartás és a szükséges javítások időben történő elvégzése fokozza a felvonók biztonságát. A modern liftek hússzor olyan biztonságosak, mint egy mozgólépcső.

4. A sebesség megszállottjai

A modern felvonók elképesztő sebességgel képesek mozogni. A világ leggyorsabb felvonója a Shanghai Towerben található liftet megelőzve a Guangzhou CTF Finance Centre felvonója, amely 21 méter/másodperc (azaz 75,6 km/óra) sebességgel közlekedik. Az ilyen nagy sebesség elérése különleges technológiai megoldásokat igényel, például légnyomás-kiegyenlítő rendszereket, hogy az utasok kényelmét biztosítsák.

stud-1280240_1280.jpg

forrás: Gerd Altmann - Pixabay

5. Tévhitek

Sokan gondolják azt, hogy a felvonók hívógombjának többszöri megnyomásával a lift hamarabb megérkezik. Ez azonban nem igaz, mert a hívógomb ismételt megnyomása nem eredményez semmit, a hívás ugyanis az első gombnyomást követően regisztrálódik.

Ugyancsak tévedés azt hinni, hogy a túlterhelt fülkék lezuhanhatnak. A valóságban a liftek biztonsági rendszere a túlterheltségre hangjelzéssel figyelmeztet és nem engedi bezárni a túlterhelt fülkék ajtaját.

A wuppertali függővasút

Joggal merülhet fel néhány régebbi olvasónkban, hogy miért írunk egy darukkal és különböző acél emelőszerkezetekkel foglalkozó blogon egy függővasútról. Első látásra furcsa csak, hiszen most is kiemelkedő mérnöki teljesítményről, függő teherről és rengeteg acélról lesz szó.

A wuppertali függővasút ötlete a 19. század végén merült fel a város közlekedési kihívásainak megoldásaként. Wuppertalnak, amely egy szűk völgyben fekszik és a Wupper folyó szeli át, hatékony módot kellett találnia az emberek és az áruk szállítására anélkül, hogy tovább zsúfolódna a már amúgy is korlátozottan rendelkezésre álló terület. Eugen Langen mérnök ideális megoldásként egy függővasutat javasolt. Az építkezés 1898-ban kezdődött, és 1901-ben ért véget, és maga II. Vilmos császár avatta fel a szerkezetet.

eugen-langen.jpg

forrás

Tudta? Langen nem csak a wuppertali vasútról ismert: 1864-ben társult Nikolaus A. Ottóval, akivel élete végéig együtt dolgozott. 1867-ben együtt tervezték meg az első belsőégésű motorjukat. Azt a négyütemű ciklus előnyeit felismerve továbbfejlesztették és 1877-ben szabadalmaztatták a "csendes motort", az első működő modern autómotort.

 A függővasút (Schwebebahn) a folyó és a város utcái fölé felfüggesztett egysínes pályán közlekedik. A monorail körülbelül 12 méterrel a folyó és 8 méterrel az utcák fölött halad, így az utasoknak egyedülálló kilátása nyílik a városra. A teljes útvonal valamivel több mint 13 kilométer hosszú és 20 állomás található rajta.

wuppertal-3568817_1280.jpg

A képet Stephanie Albert fotózta, mi a Pixabay-ről töltöttük le.

 A vasúti kocsik a sínre vannak felfüggesztve, ami a rendszer jellegzetes megjelenését és működési módját adja.

A rendszer kialakításánál acél tartógerendák biztosítják a kocsik felfüggesztésére szolgáló egyetlen sín stabilitását. Ezeket a tartógerendákat magas, ívelt acéloszlopok rögzítik, amelyek futurisztikus ipari esztétikát kölcsönöznek a vasútnak.

A kocsikat villanymotorok hajtják, az áramot pedig egy harmadik sínről nyerik. A rendszer számos korszerűsítésen esett át, többek között új, kényelmesebb és energiatakarékosabb kocsikat helyeztek üzembe a régebbi modellek helyett.

Mint minden hosszú múltra visszatekintő infrastruktúra, a wuppertali függővasút is folyamatos kihívásokkal néz szembe, beleértve a rendszeres karbantartást és korszerűsítést a biztonság és a hatékonyság biztosítása érdekében. Wuppertal városa azonban továbbra is elkötelezett e történelmi csoda megőrzése és fejlesztése mellett.

A wuppertali függővasút a közlekedési eszközként betöltött gyakorlati funkcióján túl a város szimbólumává vált.

Építészeti és mérnöki leleménye miatt csodálják, a város lakói büszkék rá és az sem véletlen, hogy a vasút számos filmben, dokumentumfilmben és művészeti alkotásban is szerepelt már az elmúlt évtizedek során. Népszerű turisztikai látványosság is, amely a világ minden tájáról vonzza a látogatókat, akik azért jönnek, hogy megtapasztalják az egyedülálló utazási élményt.

A TOP 10 liftgyártó vállalat

A felvonók a modern infrastruktúra alapvető részét képezik, mivel bármilyen méretű épületben lehetővé teszik a hatékony függőleges közlekedést. Az iparágat több olyan kulcsszereplő uralja, amelyek az innováció, a biztonság és a fenntarthatóság terén egyaránt élen járnak. Lássuk, melyek ezek a cégek!

 elevator-lift.jpg

Otis Elevator Company

Az Otis vitathatatlanul a legismertebb név a felvonóiparban. Az 1853-ban alapított Otisnak tulajdonítják a biztonsági felvonó feltalálását és továbbra is vezető szerepet tölt be az olyan élvonalbeli technológiákkal, mint a Gen2 és a SkyRise rendszerek. A cég több mint 200 országot és területet szolgál ki. Hatalmas portfóliója, kiterjedt szervizhálózata és folyamatos innovációi megszilárdítják az iparágban betöltött vezető pozícióját.

 

Schindler csoport

A svájci székhelyű Schindler a kiváló minőségű felvonóiról és mozgólépcsőiről ismert. Az 1874-ig visszanyúló történelmével a Schindler jelentős mértékben hozzájárult a városi mobilitáshoz olyan innovatív megoldásokkal, mint a PORT technológia, amely optimalizálja az épületek forgalmát.

 

ThyssenKrupp Elevator

A ThyssenKrupp egy német konglomerátum, amely erős jelenléttel rendelkezik a felvonópiacon az innovatív TWIN felvonórendszerével, amely lehetővé teszi, hogy két kabin egymástól függetlenül működjön ugyanabban az aknában. A ThyssenKrupp emellett élen jár a felvonók mágneses lebegtetési (maglev) technológiájának fejlesztésében is.

 

KONE Corporation

A finn KONE az energiahatékony és környezetbarát felvonóiról és mozgólépcsőiről ismert. A KONE innovatív megoldásai, mint például az UltraRope, egy szénszálas felvonókötél-technológia, jelentősen csökkentik a felvonók működtetéséhez szükséges energiafogyasztást a magas épületekben.

 

Mitsubishi Electric

A Mitsubishi Electric, a nagyobb Mitsubishi csoport része, fejlett felvonórendszereket kínál, amelyek a biztonságra és a teljesítményre összpontosítanak. Felvonóik híresek zökkenőmentes működésükről és olyan fejlett funkcióikról, mint a földrengésálló kialakítás.

 

Hitachi Elevator

A Hitachi, egy másik jelentős japán szereplő, nagy sebességű és nagy kapacitású felvonókat kínál. A Hitachi tartja a világ leggyorsabb felvonójának rekordját a kínai Guangzhou CTF pénzügyi központban található felvonókkal.

 

Fujitec

A japán Fujitec a felvonók, mozgólépcsők és mozgójárdák gyártására, telepítésére és karbantartására specializálódott. A vállalat különösen az ázsiai piacon ismert.

 

Hyundai Elevator

A dél-koreai Hyundai világszerte bővíti piaci jelenlétét, a felvonóipar feltörekvő csillaga. Liftek és mozgólépcsők széles választékát kínálják, amelyek fejlett technológiájukról és megbízható teljesítményükről ismertek.

 

Toshiba Elevator and Building Systems Corporation

A Toshiba, egy újabb japán cég, innovatív felvonómegoldásokat kínál, a nagy sebességű és nagy kapacitású rendszerekre összpontosítva. Termékeiket világszerte széles körben használják kereskedelmi és lakóépületekben.

 

Sigma Elevator Company

A Sigma, az Otis leányvállalata egyre népszerűbb, különösen az ázsiai piacokon. A Sigma költséghatékony és megbízható felvonómegoldásokat kínál, ami erős versenytárssá teszi a globális piacon.

 

Az iparági „nagy hármas”, az Otis, a Schindler és a ThyssenKrupp az innováció, a biztonság és a fenntarthatóság révén magas mércét állítottak fel. Más kulcsszereplők, mint a KONE, a Mitsubishi Electric és a Hitachi továbbra is a határokat feszegetik a fejlett technológiákkal és környezetbarát megoldásokkal, hogy előrébb léphessenek a rangsorban.

StockSnap képét a Pixabay-ről töltöttem le.

Menetiránnyal szemben - verseny a mozgólépcsőn

Kabát, nadrág, csizma, kesztyű, sisak. Légzőkészülék és maszk. Ezek a tűzoltók bevetési védőfelszerelésének alapdarabjai, amelyek együtt legalább 20 kilogrammot nyomnak. Ezeket viselte az a maroknyi tűzoltó is, akik futóversenyen vettek részt a Szent Gellért téri metróalagút mozgólépcsőjén. Menetiránnyal szemben.

budapest_m4_metro_szent_gellert_ter_12.jpg 

A verseny helyszíne a 4-es metró Szent Gellért téri állomása volt, itt kellett a résztvevőknek megbirkózni a 40 méteres távval, a teljes védőfelszerelés súlyával, a lefelé haladó mozgólépcsővel, valamint a stopperrel.

A versenyt a Magyar Tűzoltósport Egyesület (MTSE) szervezte, amelynek tagjai már rutinos versenyszervezőknek mondhatják magukat, ugyanis évente több alkalommal is rendeznek erőnléti és állóképességi versenyeket az önkéntes, az önkormányzati és a hivatásos tűzoltók számára. A budapesti és a vidéki toronyházak, valamint a tiszai rakpart lépcsőfutó versenyei mellett ergométeres és FireCross versenyeken is várják a vállalkozó kedvű tűzoltókat.

Az éjszakai emeléstechnikai eszközön rendezett verseny kicsit kilógott a többi közül, mivel a kihívás nagysága miatt meghívásos volt. A szervezők az egyéb versenyen elért eredmények alapján választották ki azt a huszonöt (három nő, illetve huszonkét férfi) indulót, akik megküzdöttek a mozgólépcsővel.

A versenyzők kettesével, a metró középső szintjétől indultak neki a 40 méteres távnak. A kihívás akkor minősült teljesítettnek, amikor a versenyzők a mozgólépcső tetején elhelyezett gombokkal leállították a stoppert.

A feladat nehézségét a lefelé haladó mozgólépcsők mellett a légzőkészüléken keresztül történő légzés miatti oxigénhiány fokozta, így a résztvevő versenyzők szűrése és a lelkiismeretes felkészülés ellenére is voltak olyanok, akik nem tudtak megbirkózni a kihívással és kifogott rajtuk a mozgólépcső.

Ennek ellenére ugyanúgy járt és jár nekik az elismerés, mint Csikos Bencének, aki a mezőny legjobb idejével, 35,97 mp alatt teljesítette a távot.

Hajnalra aztán visszaállt a rend a metróban, ahol a mozgólépcsőt ismét az utasok vették használatba. Szabályosan, menetirány szerint közlekedve.

A kép forrása a Wikipedia.

Aerodinamikailag optimalizált liftek a Mercedes-Benz Múzeumban?

 

A sirályszárnyas 300SL? Az elegáns állólámpás? A „zöldséges” W123, esetleg a legendás 190E Cosworth 2.5-16 Evolution II? Mindenki számára van legalább egy igazán emlékezetes Mercedes az ikonikus német gyártó modellpalettájáról. Hogy ezeket megcsodálhassuk, Stuttgartban létrehozták a Mercedes-Benz Museomot, amely 2006. óta fogadja a látogatókat. Az önmagában is lenyűgöző épület a pazar autóritkaságokon kívül azonban egyéb érdekességet is rejt. Például lifteket.

 lift-mercedes-benz_museum.jpeg

Forrás: mercedes-benz.com

 

Az épület átriumában – amelynek teteje a jól ismert csillag alakú logót formázza – kezdődnek a túrák, nem is akárhogy: a látogatók a három futurisztikus, ezüst színű kapszula egyikébe beszállva kezdik meg a kiállítás felfedezését.

A felvonók teljesen egyedi, a szintén német ThyssenKrupp által kifejezetten a múzeum számára kialakított rendszerben működnek. A sajtóanyag szerint a klasszikus versenyautók aerodinamikailag optimalizált karosszériáját megidéző, számomra kicsit steampunk jellegű felvonókabinok légiességét a megszokott liftaknák elhagyása biztosítja.

Még a kabinokat és az ellensúlyokat mozgató 14 kábel és sodrony is látható, így a felvonók abszolút hozzájárulnak az átrium és az épület esztétikájához.

 

Az utazás a 35 méter magasan lévő felső szintig 25 másodpercig tart, amely során a kabinok legfeljebb 25 utasa az épület betonfalára vetített videókat nézhet a Mercedes történetéről az autók szélvédőjét szimbolizáló panorámaablakon keresztül.

Mindhárom felvonókabin alján két ovális felület világít lefelé, éppen úgy, ahogyan egy klasszikus autó fényszórói. A vizuális élményt a mobilitás történetéből származó járművek motorhangjai kísérik és egészítik ki. A felvonók igazi „időgépek” is, mivel a feljutás után a látogatók 1886-ban, az autó feltalálásának évében landolnak.

 

Tudta? Karl Benz 1886. január 29-én, 37435-ös szám alatt kapott szabadalmat a német Császári Szabadalmi Hivataltól „gázmotor hajtású járművére”. A Patent-Motorwagen elnevezésű jármű nyilvános bemutatására 1886. július 3-án került sor.

 

Hogy a néhány másodperces út a lehető legkényelmesebb és legstílusosabb legyen, az egyedileg tervezett és gyártott felvonókabinok Alcantara párnázatot, valamint hangulatvilágítást kaptak.

 

Az építészek, Ben van Berkel és Carolin Bos különleges felvonókat akartak tervezni, amelyek a múzeumépület szimbólumává válnak. Azt hiszem, bátran kijelenthető, hogy elérték céljukat.

süti beállítások módosítása