Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A híd, amely lifteket rejt

2022. november 27. - Daruk Karcsival

z 1861,35 méteres hosszával Budapest leghosszabb, Magyarország egyetlen ferdekábeles hídja a Megyeri-híd, amely nem csak különösen szép és remekül fotózható, de néhány érdekességet is rejteget. Például lifteket.

Nem lett Chuck Norris-híd

Budapest legészakibb hídja Újpestet és Budakalászt köti össze a Duna felett, a Szentendrei-sziget érintésével. A hidat hosszas tervezést és előkészületeket követően 2008 szeptemberében adták át a forgalomnak, hogy irányonként két-két sávon a gépjárművek, északi oldalán a kerékpárosok, déli oldalán pedig a gyalogosok használhassák.

116_dji-0634-hdr-ready-small_exact1980w.jpg

fotó: Gábor Zoltán

A tervezést és a kivitelezést jelentősen megnehezítette, hogy a Duna bal partja Dunakeszi és Újpest között, valamint a Szentendrei-sziget déli részén természetvédelmi terület. Ráadásul ez utóbbin található Budapest fő ivóvízgyűjtő bázisa, ezért itt emiatt nem is épülhetett lehajtó.

Tudtad? Szigetmonostor és a sziget többi települése azóta sem kapta meg a lehajtó elhagyása miatt cserébe ígért külön hidat, ezért pereskedésbe is kezdtek az állammal.

 Szintén nem könnyítette meg a kivitelezést, hogy a nyomvonal érintett egy elhagyott szovjet laktanyát és lőteret is, így a munkák előtt alapos tűzszerészeti feltárásra volt szükség.

Az új híd nevéről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium internetes szavazást tartott, amelynek komoly nemzetközi visszhangja lett. Ekkoriban élték fénykorukat a kiöregedő, ám mindenre képes akciósztárról szóló poénok, ezért sokáig Chuck Norris volt a befutó, végül az amerikai médiaszemélyiség, Stephen Colbert nyerte a szavazást.

A komolytalanná vált voksolást eredménye helyett végül a földrajzi névbizottság a híd két partján fekvő városrészek nevei után a Megyeri híd elnevezést választotta.

Építészeti kuriózum

A tulajdonképpen öt elemből – három vasbeton és két acélhídból – álló Megyeri-híd acélszerkezetét két 100 méter magas, „A” betűt formázó vasbeton pilon tartja. A pilonokat és a pályát összesen 88, acélsodronyokból font ferde kábel fogja össze. A nagy szakítószilárdságú acélkábelek 12 méteres közönkén, legyezőszerűen tartják a híd acélszerkezetét.

116_dji-0734-hdr-ready-small_exact1980w.jpg

fotó: Gábor Zoltán

A híd pilonjainak szára üreges, ezekben tud a híd felügyeletét ellátó hídmester és személyzete közlekedni. A pilonból közelíthető meg a Nagy-Duna-ág fölött átívelő acélszerkezet aljára függesztett mozgó szerelőplatform is, amely főként a karbantartási munkák során nyújt segítséget.

A pilonban azonban természetesen nem csak lefelé, de egy hosszú csigalépcsőn felfelé is elindulhatunk – már amennyiben olyan szerencsések vagyunk, hogy részesei lehetünk egy-egy vezetett bejárásnak. Kizárólag a híd személyzete számára a pilonok déli szárában pedig egy-egy kétszemélyes ferde lift is üzemel.

116_dji-0804-hdr-ready-small_exact1980w.jpg

fotó: Gábor Zoltán

20 emelet megmászását követően érhető el a pilonok vízszintes szára, ahol vélhetően nem csak a lépcsőzéstől, de a 60 méteres magasságtól és az elképesztő panorámától is megremeg kicsit a látogatók lába. Pedig ez még nem minden.

A figyelmes utazók áthaladás során megfigyelhetik az a híd pilonjainak üvegezett részének közepén függőlegesen húzódó piros sávot. Ezek azok a liftek, amelyekkel a pilon szárát alkotó folyosóról további 8 emeletnyi magasságot lehet megtenni a pilonok tetején lévő nyitott kilátóteraszra.

A liftek a beszámolók szerint teljesen hagyományos modellek, egyedül a számozásuk tér el a megszokottól.

Ezek a liftek alighanem azért is kerületek be a hídba, mert a pilonok szárára kávézót, fentre pedig látogatható kilátóteraszt gondoltak, ezek azonban csak tervek maradtak. Ezek hiányában marad a pályaszintről való gyönyörködés, illetve azok a csodálatos képek, amelyeket Gábor Zoltán fotós drónnal készített.

 

A gyönyörű képeket Gábor Zoltán készítette érdemes megnézni mind itt!

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2317988804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása