Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A torony, amit helikopterrel (is) építettek

2024. november 05. - Daruk Karcsival

Toronto látképének egyik ikonikus épülete a CN Tower. Hatalmas, 553 méteres magasságával ez a kecses és jellegzetes sziluett kiemelkedik a városképből. Elképesztő méretének köszönhetően 1975. és 2007. között, több mint 30 évig volt a világ legmagasabb egyedülálló épülete. Noha a címet azóta egy másik, mindenki által ismert épület, a dubaji Burj Khalifa felhőkarcoló birtokolja, a CN Tower egyéb érdekességeket is tartogat.

Az ötlet

Az 1960-as években a kanadai Toronto kinőtte magát és elkezdett azzá a nagyvárossá válni, aminek ma ismerjük. A fejlődésnek indult városban nagyszabású építkezések indultak. Ezek miatt merült fel a CN Tower megépítésének az ötlete is, mivel a már meglévő adótornyok nem voltak elég magasak ahhoz, hogy az új épületek fölött továbbítsák a rádió- és televíziós hullámokat.

 toronto-6707515_1280.jpg

(Forrás)

Miután a terveket elfogadták, 1973. február 6-án megkezdődhetett az építkezés. Ennek helye a Front Street és az Ontario-tó között terült el, és mivel ez a tótól az előző században visszahódított terület, ezért 56 tonna földet és palakövet kellett eltávolítani, hogy el lehessen készíteni az alapot.

Amint elkészült az alap, hozzá lehetett kezdeni a torony 335 méteres tengelyéhez. Ennek jellegzetes, elkeskenyedő alakját nem külön panelekből alakították ki, hanem állítható öntőformákat rögzítettek a torony köré, amiket mászóemelők tartottak.

A mászóemelő egy hidraulikus emelőrendszer, amelyet bármilyen rakomány biztonságos, pontos és irányított emelésére és süllyesztésére használnak. A lényege a speciális burkolatban lévő felfordított dugattyú, amely erőt fejt ki lefelé, ezáltal megemelve a terhét.

Az öntőformákat átállítva és azokat hidraulikus emelők segítségével megemelve a megszilárdult betonrétegekre folyamatosan öntötték az új rétegeket. Így tudták kialakítani az elkeskenyedő pilléreket, amelyek egy-egy nagy betontömbből állnak.

toronto-1594940_1280.jpg

(Forrás)

1974 augusztusában elkezdődött a hét emeletes gömb építése, amely otthont ad a kilátóknak és a kiemelkedően magas toronyépületek elengedhetetlen tartozékának, a forgó étteremnek.

Nehézségek a célegyenesben

1975 márciusában már majdnem elkészült a torony, a végső simítás az antenna felhelyezése volt. Eredetileg ezt is daruval tervezték megoldani, de közben egy Sikorsky-S64 „Skycrane” teherhelikopter használatára is lehetőség nyílt.

s-64-2edit.jpg

(Forrás)

Az „Olga” nevű helikopternek első útján a darut kellett lehoznia, azonban történt egy incidens. A daru egy részének elszállítása közben a helikopter a torony tetején ragadt.

A versenyfutást az idővel a mérnökök és a munkások nyerték: a vétkes fémszerkezet megolvasztásával az utolsó pillanatban, amikor már csupán 14 perc volt hátra az üzemidejéből, kiszabadították „Olgát”. Ezután minden simán ment, és a helikopter az antenna 39 darabját is felvitte a torony tetejére.

Ezzel a megoldással nem csak hónapokat spóroltak az építkezésből, de egy kisebb látványosságot is szolgáltattak a helyi lakosoknak és a turistáknak egyaránt.

Az épület 1975. április 2-án készült el, majd 1976. június 26-án nyílt meg a nagyközönség számára. Mivel a CN Tower ma is látogatható, következő bejegyzésünkben azokról az attrakciókról lesz szó, amelyeket a torony napjainkban tartogat a látogatóknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9218724716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása