Több hónapnyi tervezés és előkészítés után április végén megkezdődött a tavaly augusztus 19-én, Ponticello partjainál elsüllyedt Bayesian luxusvitorlás kiemelése. A munkálat során a speciális emelési feladatokat két billenőgémes úszódaru végzi.
forrás: https://www.boatinternational.com/
Az 56 méteres vitorlás azóta sem teljesen tisztázott körülmények között, vélhetően egy légzuhatag következtében, pillanatok alatt süllyedt el Szicília, egész pontosan a Palermóhoz közeli Ponticello partjaihoz közel 2024 augusztusában.
A fedélzeten 10 vendég és a 12 fős személyzet tartózkodott a baleset időpontjában és csupán 15 embernek sikerült megmenekülnie, akiket az éppen a közelben tartózkodó Sir Robert Baden Powell nevű jacht mentett ki.
A tragikus baleset azonnal a címoldalakra került és folyamatos sajtófigyelem övezte, annak köszönhetően, hogy a 7 halálos áldozat között van Mike Lynch brit milliárdos. A hajó kapitánya, a főmérnök és a személyzet egyik tagja ellen gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indult nyomozás. A baleset óta a Bayesian a jobb oldalára fordulva, 49 méter mélyen a tengerfenéken fekszik.
A luxusvitorlás kiemelését április végén kezdték meg, a művelet költségét 30 millió dollárra becsülik, amit egy nemzetközi biztosítási konzorcium finanszíroz.
A tervek szerint 4 hét alatt szerették volna a műveletet elvégezni, de ennél tovább fog tartani. Ennek oka egyebek mellett az, hogy a munkálatokat több napra is fel kellett függeszteni, mivel a kiemelésen dolgozó egyik búvár életét vesztette munka közben.
A hajótest felszínre hozatalában két billenőgémes úszódaru (HEBO-LIFT 2 és HEBO-LIFT 10) végzi az emelési feladatokat. A kisebb méretű, 55 méter hosszú és 23 méter széles, forgatható daruval felszerelt HEBO-LIFT 2 érkezett meg először a helyszínre, hogy búvárok és távirányítású víz alatti járművek segítségével megkezdje a felszínre hozás előkészítését. Hozzá csatlakozott a 83 méter hosszúságú és 35 széles HEBO-LIFT 10, ami maximális 2200 tonnás emelőkapacitásával veszi ki a részét a munkából.
A tervek szerint még a víz alatt levágják a vitorlás 72 méter hosszúságú és 24 tonnát nyomó főárbócát, majd a horgonyát, amiket külön emelnek ki a vízből.
Ez a jelenlegi információk szerint már meg is történt, a leválasztás során történt a baleset, amely a holland búvár halálát okozta. Ezután felállítják a jobb oldalán fekvő, a főárbóca nélkül még körülbelül 520 tonna súlyú vitorlást és a HEBO-LIFT 10 segítségével felemelik a tengerfenékről. Külön óvintézkedéseket tesznek, hogy a hajótestben található üzemanyag az emelés során ne kerüljön a vízbe.
A kiemelés után a roncsot az olasz hatóságok és az Egyesült Királyság tengeri balesetek kivizsgálásával foglalkozó részlege (MAIB) fogja vizsgálni, hogy feltárják vagy megerősítsék a hajó elsüllyedésének okait.
Több kérdés is megválaszolásra vár még a balesettel és a hajóval kapcsolatban, de a legfontosabb talán az: hogyan süllyedhetett el olyan gyorsan a hajó, hogy többen a saját kabinjukban ragadtak, de a környéken tartózkodó más hajókra (a túlélők mentését végző Sir Robert Baden Powell csak 150 méterre volt a baleset időpontjában) miért nem gyakorolt hasonló hatást a hajótörést okozó légzuhatag?
A baleset körülménye és okai tehát egyelőre tisztázatlanok, a kiemelt hajótest talán segít a történtek megértésében.