Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Elevador de Santa Justa - a lift és a szűz

Karcsi utazási tippjei: Lisszabon

2022. július 30. - Daruk Karcsival

Amikor elhangzik a portugál főváros, Lisszabon neve, sokan Vasco da Gama-ra, a színes csempékkel burkolt épületekre, a híres süteményre, a pastel de natára, esetleg a szűk utcákban kanyargó villamosra gondolnak először. Esetleg a fadóra. Nekem ezek mellett (némelyikük előtt) pedig eszembe jut a Santa Justa felvonó is.

A katasztrófa és az újjáépítés

1755-ben hatalmas földrengés rázta meg Lisszabont, amelyet tűzvész és szökőár követett, óriási károkat okozva a portugál fővárosban. Az alsóváros szinte teljes egészében elpusztult, több ezer ember halálát okozva. A sokkból kilábalva a városban nagyszabású újjáépítés kezdődött Pombal márkijának vezetésével.

Ekkor alakították ki a ma is ismert belváros szabályos, egymásra merőleges utcáit. A Tejo folyó partjától egészen a Rossióig terjedő városrész utcanevei annak emlékét őrzik, hogy a kereskedők és iparosok más-más utcába települtek az újjáépítést követően: az Aurea utca az aranyművesek, a Sapateiros utca a cipészek, a Prata az ezüstművesek, a Fanquerios utca a késesek utcája volt.

Az újjáépített városrész felvirágzott, forgalma jelentősen megnőtt, Lisszabon dimbes-dombos terepviszonyai azonban megnehezítették a közlekedést. 1896-ban merült fel a városvezetés részéről, hogy néhány helyen felvonót építsenek Lisszabon alsó és felső részei között.

99_elevador-de-santa-justa-g343e70d50_1920.jpg

Közlekedési eszközből turistalátványosság

A tervezett liftek egyike az Elevador de Santa Justa, azaz a Szent Jusztina felvonó is, amelyet végül 1902. július 10-én adtak át a forgalomnak. Azóta a siklók mellett ez Lisszabon egyetlen függőleges működésű közterületi liftje.

Szent Jusztina a feljegyzések szerint egy megkeresztelkedett szűzleány volt, aki magát Krisztus jegyesének tartotta. Hiába próbálta egy Cyprianus nevű mágus az ördög segítségével elcsábítani, annak nem volt hatalma rajta.

Ezt látva Cyprianus is megkeresztelkedett, sőt, városa püspöke lett. Diocletianus római császár keresztényüldözése során együtt haltak vértanúhalált Nikomédiában.

A város lakói az első napon 3000 jegyet váltottak a liftre, amelyet Raoul Mesnier de Ponsard, az Eiffel-torony és a Nyugati Pályaudvar terveit készítő Gustave Eiffel követője tervezett meg, idolja stílusjegyeit felhasználva.

A 45 méter magas, neogótikus stílusú felvonó három részre osztható: egy toronyból, a kilátóból és a Rua de Santa Justa utcáról oda vezető járdából áll. Két kabin szállítja az utasokat a hét emeletnyi magasságba. A lift tetején lévő népszerű kilátóteraszról megcsodálható Lisszabon.

A felvonó eredetileg gőzzel működött, azonban néhány évvel átadása után, 1907. november 6-án a gazdaságosabb működtetés érdekében elektromos motorra cserélték a régi rendszert.

2002-ben a száz éves, népszerű turisztikai látványossággá vált felvonót Nemzeti Emlékműnek minősítették, 2006-ban pedig felújították.

A Santa Justa felvonó pontos címe: R.do Ouro, 1150-060 Lisboa, Portugália

Gyalog, busszal vagy metróval (a zöld és a kék vonalon egyaránt) megközelíthető.

LoggaWiggler képét a Pixabay -ről töltöttem le. 

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2917894239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása