A leggyorsabbak, a legnagyobbak, a legerősebbek. Listázni mindig izgalmas feladat.
Amikor nagy darukra gondolunk, általában azok az óriási toronydaruk jutnak először eszünkbe, amelyeket gyakran látunk a városban a tetők felett, és igazunk is van. Ezek azonban szilárdan rögzített szerkezetek, míg a mobildaruk önerőből is képesek megközelíteni az emelési területet és a körülmények változásával a munkaterületen is mozoghatnak. Mai listánk ezen kategória óriásairól szól.
A nagy „öreg”
Gottwald AK850
Lehet, hogy nem szép, de nem is annak tervezték. Az 1985-ben bemutatott Gottwald egy német alkotás, és mutatóiban alig marad el a Liebherr LTM-től, amelynek bemutatásáig, egészen 2007-ig volt a legnagyobb és legerősebb mobildaru. 850 tonnás emelési képességével még ma sem kell szégyenkeznie.
A daru acélszerkezete olyan nehéz, hogy hiába a 10 tengelyes kialakítás, eleinte túllépte a megengedett tengelyterhelést, ezért a felépítményt át kellett alakítani, hogy közúton is képes legyen közlekedni.
A letaszított uralkodó
Liebherr LTM 11200-9.1
A Liebherr LTM 11200-9.1 tökéletes példája a német precizitásnak.
A Hans Liebherr, a modern mobildaru feltalálójának nevét viselő cég terméke a kategória egyik legnagyobbja. Ez a 18 kerekes, duplafülkés sárga monstrum olyan hatalmas, hogy a teherautót és a gémet külön kell szállítani a helyszínre.
Ez nem is csoda, hisz a németek a legnagyobb kapacitású darujukat az egyik leghosszabb, akár 100 méteres kinyúlásra képes teleszkópos gémmel kombinálták. A hajtásról egy 505 kW-os, 8 hengeres, míg a daru mozgatásáról egy 300 kW-os, 6 hengeres dízelmotor gondoskodik.
Az eredmény? Egészen elképesztő, 1200 tonnás maximális kapacitás és sokáig a kategória első helye.
Az új király
Molnár Ferenc tizedes (Sinkovits Imre) szerint már a spájzban vannak az oroszok.
Nos, a kínaiak pedig a világ élvonalában. Mobildaruk szempontjából mindenképp. Az XCMG (vagy Xuzhou Construction Machinery Group Co., Ltd.) által épített XCA1600 a Liebherr LTM-hez hasonlóan 9 tengelyes, 18 kerekes teherautóra van szerelve, dupla fülkével. 2019. óta pedig a kategória új királya, amelynek maximális emelőkapacitása 1600 tonna.
Főként szélerőművek felépítése során használják, 2019 májusában felállított egy világrekordot is, amikor egy szélturbinát 140 méteres magasságba emelt fel.
A kép a Made-in-Chine oldalon szerepel.