Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

5 érdekes tény a felvonókról

2024. július 01. - Daruk Karcsival

A felvonók életünk számos területén könnyítik meg mindennapjainkat. Legyen szó irodaházakról, lakóépületekről vagy akár szállodákról és nevezetességekről, el sem tudnánk képzelni nélkülük a városi életet. Mai posztunkban öt olyan izgalmas tényt szedtünk össze a felvonókról, amelyeket talán még nem ismertél!

elevator-5001019_1280.jpg

Forrás: Peter H - Pixabay

1. A felvonók története régre nyúlik vissza

Bár modern formájukban a felvonók a 19. század végén váltak népszerűvé, történetük ennél sokkal korábbra nyúlik vissza, mivel már az ókori Egyiptomban és Rómában is használtak primitív emelő szerkezeteket.

Az első dokumentált felvonót Archimédész készítette Kr. e. 236-ban, amelyet kötél segítségével működtettek.

A római Colosseumban több mint 24 lift található, amelyeket több mint 200 rabszolga működtette kézzel. Az ipari forradalom során a gőzzel és hidraulikával hajtott felvonók megjelenése nem csak forradalmasította az építészetet és lehetővé tette a felhőkarcolók megjelenését, de vonzóvá és drágává tette az épületek felső szintjeit is.

 2. Az első biztonsági felvonó

Az első biztonsági felvonót Elisha Graves Otis mutatta be 1853-ban New Yorkban. A bemutató során Otis szándékosan elvágta a felvonó kötelét, hogy demonstrálja a biztonsági fékek hatékonyságát, amelyek megakadályozták a kabin lezuhanását. Ez a találmány alapozta meg a modern felvonóipart, és az Otis név máig a világ egyik legnagyobb felvonógyártójához kötődik.

3. Balesetek

Sajnos balesetek néha még ma is előfordulnak, ezek áldozatai azonban nagyrészt nem utasok, hanem a liftet karbantartó technikusok. A rendszeres karbantartás és a szükséges javítások időben történő elvégzése fokozza a felvonók biztonságát. A modern liftek hússzor olyan biztonságosak, mint egy mozgólépcső.

4. A sebesség megszállottjai

A modern felvonók elképesztő sebességgel képesek mozogni. A világ leggyorsabb felvonója a Shanghai Towerben található liftet megelőzve a Guangzhou CTF Finance Centre felvonója, amely 21 méter/másodperc (azaz 75,6 km/óra) sebességgel közlekedik. Az ilyen nagy sebesség elérése különleges technológiai megoldásokat igényel, például légnyomás-kiegyenlítő rendszereket, hogy az utasok kényelmét biztosítsák.

stud-1280240_1280.jpg

forrás: Gerd Altmann - Pixabay

5. Tévhitek

Sokan gondolják azt, hogy a felvonók hívógombjának többszöri megnyomásával a lift hamarabb megérkezik. Ez azonban nem igaz, mert a hívógomb ismételt megnyomása nem eredményez semmit, a hívás ugyanis az első gombnyomást követően regisztrálódik.

Ugyancsak tévedés azt hinni, hogy a túlterhelt fülkék lezuhanhatnak. A valóságban a liftek biztonsági rendszere a túlterheltségre hangjelzéssel figyelmeztet és nem engedi bezárni a túlterhelt fülkék ajtaját.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr7818438949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mesterséges Geci 2024.07.02. 14:11:37

5. Ezt a marhaságot még sosem hallottam. Ki gondolja, hogy egy hívógomb többszöri megnyomása miatt hamarabb jön a lift??
Persze, van úgy, hogy sietne az ember és türelmetlenül nyomogatja a gombot, de szerintem 80-90-es IQ felett senki sem várja, hogy előbb jön.
Hogy nem szakad le a túlterhelt lift? Nekem rémlik ilyen baleset, csak a túlterhelés mértéke kérdéses...

_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2024.07.05. 22:12:58

azt is mondják, hogy a belső "ajtó záródj" gomb valójában semmit nem csinál

Mesterséges Geci 2024.07.06. 18:20:35

@_kolléga_: ezt nem lehet általánosságban kijelenteni. Én használtam olyan liftet, amiben működött és valóban képes volt pár másodperccel hamarabb bezárni az ajtót. Tán az épület sem létezik már. ;)

_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2024.07.08. 19:09:08

@Mesterséges Geci: gondolom gyártó/típus függő is meg bizonyára a telepítés helyén is eldönthetik csináljon-e valamit v. sem

USA-ban nem csinál:
www.sciencealert.com/the-close-door-buttons-in-elevators-don-t-actually-do-anything
www.10news.com/news/fact-or-fiction/fact-or-fiction-80-percent-of-close-door-buttons-on-elevators-dont-work

lehet Európában inkább működik
süti beállítások módosítása