Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Az Eiffel-torony liftjei

2024. február 02. - Daruk Karcsival

Azt gondolom, Párizs és az Eiffel-torony meglátogatása sokaknál szerepel a bakancslistán. Nálam is, annak ellenére, hogy voltam már a városban és a híres acéltoronynál, azonban olyan ködös, párás volt az időjárás, hogy semmi értelme nem lett volna felmenni, mert nem láttam volna semmit. Tehát vissza kell még mennem szép időben is.

167_eiffel-tower-522344_1920.jpg 

A korabeli liftek

Ma már persze mindennapos a lifthasználat, azonban az Eiffel-torony 1889-es világkiállításra történő megnyitása idején a liftek igazi vívmánynak számítottak és jelentős szerepük volt a torony átütő sikerében.

Sőt, a létrehozásában is, ugyanis már az építkezés során is alkalmaztak lifteket a földszint és a második emelt között. A keleti és a nyugati pilléreken Roux-Combaluzier gyártmányú, míg az északi és a déli pilléren Otis lifteket telepítettek.

Az Otissal az együttműködés azóta is folyamatos, persze folyamatos korszerűsítésekkel, de a mai napig üzemelnek Otis gyártmányú liftek a toronyban. A módosítások közül az elsőt maga Gustave Eiffel hajtotta végre: az 1900-as világkiállításra a keleti és a nyugati pilléren a Fives-Lille céggel együttműködve lecserélte a lifteket.

Meg kell még említeni a második és a harmadik emelet között működő, Edoux márkájú liftet, az ugyanis egyedülálló módon egy 80 méter hosszúságú hidraulikus henger segítségével működött.

A liftek napjainkban

Hiába telt el több mint 130 év az Eiffel-torony átadása óta, a monumentális acélszerkezet népszerűsége azóta is töretlen. Az érdeklődés olyan mértékű, hogy főszezonban nem ritka az akár több órás(!) várakozás a feljutásra. Ebben persze napjainkban is a liftek vannak a látogatók segítségére.

A földszint és a második emelet között három lift szállítja a látogatókat, míg egy teherlift kizárólagosan a személyzet, egy elektromos lift pedig a Jules Verne étterem vendégei számára van fenntartva.

A második és a harmadik emelet között két darab kétkabinos elektromos felvonó szállítja az utasokat.

Mivel folyamatos működésben vannak erős terhelés mellett, a torony felvonói esetében létfontosságú a folyamatos karbantartás: a technikai személyzet tagjai már kora reggel, a látogatók érkezése előtt átvizsgálják, majd az egész napos működés közben is folyamatosan ellenőrzik őket. Természetesen a javítások, alkatrészek cseréje és olajozása, valamint a felújítási munkák is rendszeresek.

Ahogy újra eljutok Párizsba, mindenképp felkeresem ezt a fantasztikus építményt, amely nem véletlenül szerepel az UNESCO listáján a Szajna partján lévő egyéb párizsi épületekkel, mint a világörökség része.

Frank Meitzke képét a Pixabay-ről töltöttem le.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr5318317613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása