Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A liftek és emelők szerepe a világkiállítások sikerében

2021. június 02. - Daruk Karcsival

1964-ben, a hidegháború kellős közepén New Yorkban világkiállítást tartottak, amely minden ilyen jellegű korábbi rendezvényt elhomályosított a maga grandiózusságával és akkoriban igen fejlett pavilonjaival, valamint a számtalan felvonóval és mozgólépcsővel, amelyek a kiállítás megtekintését éppúgy segítették, mint az annak színfalai mögött végzett munkát.

Mielőtt azonban alaposabban megnéznénk, miért is volt ennyire jelentős a liftek és felvonók szerepe az 1964-es világkiállítás sikerében, tekintsük át, mik is ezek az expók és miért bírnak (bírtak?) komoly jelentőséggel ezek az események.

A kezdetek

A XIX. század közepétől rendezett világkiállítások alapvetően hosszabb, akár több hetes kereskedelmi vásárok voltak, ahol a gyártók legújabb termékeiket mutatták be a nagyközönségnek, így a potenciális ügyfeleknek is.

A rendezvény megrendezésének ötlete Albert hercegtől, Viktória királynő férjétől származott, ezért az első világkiállítás helyszíne a londoni Hyde Park Kristálypalotája volt 1851-ben.

A londonit több kiállítás is követte, így a rendezvény gazdasági és kulturális hatását tekintve a labdarúgó-világbajnokság és az olimpiai játékok után a harmadik legnagyobb eseménnyé vált.

A kezdeti, hozzávetőlegesen az 1930-as évek végéig tartó időszakban a világkiállítások középpontjában főként a kereskedelem állt, az expók a technológiai találmányok és fejlesztések bemutatásáról váltak híressé. Ezek az események adtak lehetőséget arra, hogy egy helyütt legyen bemutathatóak a világ különböző helyeiről származó tudományos és a technikai újdonságok.

46_the_crystal_palace.jpg

A londoni Kristálypalota. Öntöttvas tartószerkezet, üvegfalak. (Britannica)

A lift, mint bemutatott termék

Természetesen a liftet is bemutatták világkiállításon, méghozzá többször is, változó sikerrel.

Ernst Werner Von Siemens közvetlen meghajtású elektromos felvonója még inkább kuriózum volt, mintsem zajos siker. Elisha Otis 1853-ban a New York-i világkiállításon drámai bemutatót tartott liftje biztonsági mechanizmusáról.

Később, amikor a vásárok területe jelentősen megnőtt, a mozgó járdát hasznosítottak. Amikor pedig a liftek működtetése gazdaságossá vált, lehetővé tették pazar és grandiózus tornyok tömeges elérését is.

A három liftje nélkül a csupa acél Eiffel-torony sem lett volna az 1889-es párizsi expó fénypontja. A liftek, mozgólépcsők és egyéb hidraulikus szerkezetek tették lehetővé, hogy a világkiállításokat olyan, az Eiffel-toronyhoz hasonlóan grandiózus és nagyratörő épületek uralják, mint a Space Needle Seattle-ben (1962.), vagy az Atomium Brüsszelben (1958.).

46_seattle-870282_1920.jpg

A Space Needle ma is Seattle városképének meghatározó épülete. (Pixabay)

Hangsúlyeltolódás a világkiállításokon

Az 1939-es, New York Queens városrészében tartott világkiállítás témája és célja szempontjából egyaránt eltért a korábban már bemutatott kiállításoktól, ugyanis a „holnap világa” vízióinak megismertetését helyezte előtérbe számos modernista építménnyel és kiállított tárggyal.

Ettől az expótól kezdve már nem a technika és az újítások voltak a kiállítások megrendezésének egyedüli okai és témája, a rendezvények mindig egy adott kulturális jelentőségű témát helyeztek a középpontba, megjelentek tehát a tematikus világkiállítások.

Legközelebb arról lesz szó, miként járultak hozzá a liftek, mozgólépcsők és emelők az 1964-es new york-i világkiállítás sikeréhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2016580160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása