Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A Clark Ádám úszódaru

2021. február 27. - Daruk Karcsival

Néhány napja a budai alsó rakparton autózva érdekes szerkezetre lettem figyelmes: a Petőfi híd és a Rákóczi híd (leánykori nevén Lágymányosi híd) között kötött ki a Clark Ádám hajó, Magyarország legnagyobb úszódaruja. Utánanéztem hát, mit is érdemes tudni erről a lenyűgöző méretű úszó acélszerkezetről.

Története

Az 1970-es évek végére időszerűvé vált az Árpád-híd bővítése és szélesítése. A munkához a rendelkezésre álló két úszódaru, a József Attila és az Ady Endre nem volt megfelelő, mivel emelőkapacitásuk „csupán” 100-100 tonna volt, nem tudták volna helyükre emelni a híd új elemeit.

A probléma megoldására a Fővárosi Tanács 1979 márciusában megrendelte a Magyar Hajó és Darugyártól.

A közel 100 millió forintba kerülő, 1980. október 21-én vízre bocsátott monstrum kifejlesztője Szabó Endre gépészmérnök, tervezője pedig – ezen munkájáért formatervezési nívódíjjal is jutalmazott - Mikó György hajóépítő szakmérnök volt.

A nagy teherbírású acélból készült gémet úgy tervezték, hogy teherbírása 120 tonna, ha az tíz méterre nyúlik ki, és 100 tonna húsz méteres kinyúlással. Emelési magassága átadásakor 46,5 méter volt.

clark_adam_uszodaru.jpg

A Hableány kiemelése során jól láthatóak a csigához rögzített, nagy szakítószilárdságú acélsodronyok.

Műszaki adatai

Mozgatásáról két 520 lóerős, Scania DS 14 dízelmotor gondoskodik, amelyeket a zajcsökkentés érdekében gumibakokra szereltek.

A motorok a 60.000 literes üzemanyagtartályt 200 óra alatt ürítik ki. 300 liter óránként… Nem bánom, hogy nem nekem kell tankolni.

A két kormánnyal irányított hajó 16-17 km/órás végsebességre képes.

Az emeléshez szükséges ellensúlyt a hajótest két oldalán, illetve közepén elhelyezett ballaszttartályok biztosítják.

Feladatai

A Clark Ádám 1980 óta aktív szerepet kapott minden jelentős magyarországi híd építésében. Ezek, valamint a külföldi megrendelések teljesítéséhez teherbírását átalakítások során 1995-ben előbb 150, majd 2006-ban, a Megyeri-híd építése előtt 200 tonnára emelték.

Egyebek mellett az alábbi jelentős hídépítési munkák során vették igénybe:

  • A Deák Ferenc híd építése az M0-s autóúton
  • A Lágymányosi híd (ma Rákóczi híd) építése
  • A bajai Türr István híd felújítása
  • Mária Valéria híd építése
  • A szekszárdi Szent László híd építése
  • Pentele híd építése
  • Megyeri híd építése
  • Újpesti vasúti híd felújítása
  • A Monostori híd építése

A Clark Ádám a hídépítési és -felújítási munkák mellett mentési feladatokat is ellát a Dunán, komoly sajtónyilvánosságot kapott a balesetben elsüllyedt hajó kiemelése 2019-ben.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr816437402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2021.02.28. 04:39:43

Ami nekem erről eszembe jut: a Műegyetemen 1994 körül szüntették meg a hajókkal kapcsolatos mérnöki képzést, erről még egy kis emlékárbóc is tanúskodik a figyelmes egyetemistáknak. Akkoriban volt hajóépítés, és nagyon tudták a dolgukat. tisztelet érte.

P806 2021.02.28. 07:31:43

Újpesti vasúti híd felűjítása = valójában átépítése, régi hídszerkezet le, új fel. Az nem igazán felújítás.

Amúgy milyen kabaré művészeti nevekkel keresztelni műszaki dolgokat: Ady, József Attila, Liszt Ferenc ... :-))
Nem volt elég elismert műszaki világbeli emberünk?
süti beállítások módosítása