Néhány napja a budai alsó rakparton autózva érdekes szerkezetre lettem figyelmes: a Petőfi híd és a Rákóczi híd (leánykori nevén Lágymányosi híd) között kötött ki a Clark Ádám hajó, Magyarország legnagyobb úszódaruja. Utánanéztem hát, mit is érdemes tudni erről a lenyűgöző méretű úszó acélszerkezetről.
Története
Az 1970-es évek végére időszerűvé vált az Árpád-híd bővítése és szélesítése. A munkához a rendelkezésre álló két úszódaru, a József Attila és az Ady Endre nem volt megfelelő, mivel emelőkapacitásuk „csupán” 100-100 tonna volt, nem tudták volna helyükre emelni a híd új elemeit.
A probléma megoldására a Fővárosi Tanács 1979 márciusában megrendelte a Magyar Hajó és Darugyártól.
A közel 100 millió forintba kerülő, 1980. október 21-én vízre bocsátott monstrum kifejlesztője Szabó Endre gépészmérnök, tervezője pedig – ezen munkájáért formatervezési nívódíjjal is jutalmazott - Mikó György hajóépítő szakmérnök volt.
A nagy teherbírású acélból készült gémet úgy tervezték, hogy teherbírása 120 tonna, ha az tíz méterre nyúlik ki, és 100 tonna húsz méteres kinyúlással. Emelési magassága átadásakor 46,5 méter volt.
A Hableány kiemelése során jól láthatóak a csigához rögzített, nagy szakítószilárdságú acélsodronyok.
Műszaki adatai
Mozgatásáról két 520 lóerős, Scania DS 14 dízelmotor gondoskodik, amelyeket a zajcsökkentés érdekében gumibakokra szereltek.
A motorok a 60.000 literes üzemanyagtartályt 200 óra alatt ürítik ki. 300 liter óránként… Nem bánom, hogy nem nekem kell tankolni.
A két kormánnyal irányított hajó 16-17 km/órás végsebességre képes.
Az emeléshez szükséges ellensúlyt a hajótest két oldalán, illetve közepén elhelyezett ballaszttartályok biztosítják.
Feladatai
A Clark Ádám 1980 óta aktív szerepet kapott minden jelentős magyarországi híd építésében. Ezek, valamint a külföldi megrendelések teljesítéséhez teherbírását átalakítások során 1995-ben előbb 150, majd 2006-ban, a Megyeri-híd építése előtt 200 tonnára emelték.
Egyebek mellett az alábbi jelentős hídépítési munkák során vették igénybe:
- A Deák Ferenc híd építése az M0-s autóúton
- A Lágymányosi híd (ma Rákóczi híd) építése
- A bajai Türr István híd felújítása
- Mária Valéria híd építése
- A szekszárdi Szent László híd építése
- Pentele híd építése
- Megyeri híd építése
- Újpesti vasúti híd felújítása
- A Monostori híd építése
A Clark Ádám a hídépítési és -felújítási munkák mellett mentési feladatokat is ellát a Dunán, komoly sajtónyilvánosságot kapott a balesetben elsüllyedt hajó kiemelése 2019-ben.