Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A wuppertali függővasút

2024. június 30. - Daruk Karcsival

Joggal merülhet fel néhány régebbi olvasónkban, hogy miért írunk egy darukkal és különböző acél emelőszerkezetekkel foglalkozó blogon egy függővasútról. Első látásra furcsa csak, hiszen most is kiemelkedő mérnöki teljesítményről, függő teherről és rengeteg acélról lesz szó.

A wuppertali függővasút ötlete a 19. század végén merült fel a város közlekedési kihívásainak megoldásaként. Wuppertalnak, amely egy szűk völgyben fekszik és a Wupper folyó szeli át, hatékony módot kellett találnia az emberek és az áruk szállítására anélkül, hogy tovább zsúfolódna a már amúgy is korlátozottan rendelkezésre álló terület. Eugen Langen mérnök ideális megoldásként egy függővasutat javasolt. Az építkezés 1898-ban kezdődött, és 1901-ben ért véget, és maga II. Vilmos császár avatta fel a szerkezetet.

eugen-langen.jpg

forrás

Tudta? Langen nem csak a wuppertali vasútról ismert: 1864-ben társult Nikolaus A. Ottóval, akivel élete végéig együtt dolgozott. 1867-ben együtt tervezték meg az első belsőégésű motorjukat. Azt a négyütemű ciklus előnyeit felismerve továbbfejlesztették és 1877-ben szabadalmaztatták a "csendes motort", az első működő modern autómotort.

 A függővasút (Schwebebahn) a folyó és a város utcái fölé felfüggesztett egysínes pályán közlekedik. A monorail körülbelül 12 méterrel a folyó és 8 méterrel az utcák fölött halad, így az utasoknak egyedülálló kilátása nyílik a városra. A teljes útvonal valamivel több mint 13 kilométer hosszú és 20 állomás található rajta.

wuppertal-3568817_1280.jpg

A képet Stephanie Albert fotózta, mi a Pixabay-ről töltöttük le.

 A vasúti kocsik a sínre vannak felfüggesztve, ami a rendszer jellegzetes megjelenését és működési módját adja.

A rendszer kialakításánál acél tartógerendák biztosítják a kocsik felfüggesztésére szolgáló egyetlen sín stabilitását. Ezeket a tartógerendákat magas, ívelt acéloszlopok rögzítik, amelyek futurisztikus ipari esztétikát kölcsönöznek a vasútnak.

A kocsikat villanymotorok hajtják, az áramot pedig egy harmadik sínről nyerik. A rendszer számos korszerűsítésen esett át, többek között új, kényelmesebb és energiatakarékosabb kocsikat helyeztek üzembe a régebbi modellek helyett.

Mint minden hosszú múltra visszatekintő infrastruktúra, a wuppertali függővasút is folyamatos kihívásokkal néz szembe, beleértve a rendszeres karbantartást és korszerűsítést a biztonság és a hatékonyság biztosítása érdekében. Wuppertal városa azonban továbbra is elkötelezett e történelmi csoda megőrzése és fejlesztése mellett.

A wuppertali függővasút a közlekedési eszközként betöltött gyakorlati funkcióján túl a város szimbólumává vált.

Építészeti és mérnöki leleménye miatt csodálják, a város lakói büszkék rá és az sem véletlen, hogy a vasút számos filmben, dokumentumfilmben és művészeti alkotásban is szerepelt már az elmúlt évtizedek során. Népszerű turisztikai látványosság is, amely a világ minden tájáról vonzza a látogatókat, akik azért jönnek, hogy megtapasztalják az egyedülálló utazási élményt.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr5918438111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása