Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Liftek a vízben – a skót és a kínai megoldás

2021. október 27. - Daruk Karcsival

A legutóbbi bejegyzésben már tisztáztuk, hogyan és miért alakultak ki a hajóliftek, mint a zsilipelés és a ferde síkú csatornák alternatívái, illetve kicsit bővebben is szó esett a Franciaországban található Saint-Louis–Arzviller hajóliftről. Ígéretemhez híven ma két másik kedvencem, a Falkirki kerék és a Három-szurdok-gátnál épült hajólift bemutatása következik.

Skócia látványossága

Skócia igazán nem szűkölködik természeti látványosságban. A csipkézett hegyek, a helyenként zord tengerpartok, a Felföld: mind-mind igazi turistamágnes és akkor a minőségi whiskyt előállító főzdékről nem is esett szó.

2002. május 24. óta azonban komoly vetélytársuk akadt: a Falkirk-öt Glasgow-val és Edinburgh-val összekötő Union-csatornát, valamint a Forth- és Clyde-csatornát összekötő hajólift, a Falkirki kerék.

Mivel a két csatorna 24 méteres szintkülönbséggel folyik egymás mellett, egy többlépcsős zsiliprendszer kialakítása igen költséges, használata pedig ugyancsak időigényes lett volna. A megoldást ebben az esetben is egy hajólift jelentette, de nem ám akármilyen.

64_falkirk.jpg
A Falkirki kerék véghelyzeti állapotban.

Falkirk hajóliftjét ugyanis a kelta folklórból ismert kétfejű baltákra emlékeztető módon alkották meg.

A központi tengelyből indulva oldalanként két, egyaránt 15 méterre kinyúló, nagy szakítószilárdságú acélból készült karok két medencét, úgynevezett süllyesztőszekrényt tartanak, amelyekbe egyenként valamivel több mint 300 tonna víz fér el. Arkhimédész törvényének ismeretében pedig már evidens, hogy

a két süllyesztőszekrény a bennük lévő hajók tömegétől függetlenül mindig egyensúlyban van.

Ez a balansz teszi lehetővé, hogy a lift működtetéséhez, egy 180°-os fordulathoz a tengelyt hajtó tíz elektromotornak, hidraulikus motornak és szivattyúnak csupán 1,5 kWh energia felhasználása is elegendő.

Ez pedig tényleg nem sok, körülbelül nyolc kanna teavíz (Skócia, ugyebár…) felforralásához elegendő. Vagy épp néhány hajó liftezéséhez.

A világ legnagyobbja


A Falkirki kerék már évek óta működött, amikor Kínában 2007 októberében megkezdődött a világ jelenleg legnagyobb hajóliftjének kivitelezése a Három-szurdok-gátnál.

Nem aprózták el, a kínai szerkezet 3000 tonna vízkiszorítású hajók mozgatását is lehetővé teszi, ez pedig több mint kétszerese az addigi csúcstartó Strépy-Thieu hajóemelő maximális kapacitásának.

Már a hajólift környezete is lenyűgöző: a Jangce folyón acélból és betonból épített gáton található a világ legnagyobb névleges teljesítményű, 21 000 MW-os vízerőműve.

A korábban épített zsiliprendszeren a hajók 3-4 óra alatt tudták leküzdeni a gát két oldala közötti, 100 méternél is nagyobb szintkülönbséget. Ezzel szemben a hajólift 102 x 18 x 3,5 méteres kamrájában csupán 40-60 perc az utazás.

További érdekesség, hogy a hajóliftet úgy tervezte a főleg kínai és német mérnökökből álló csapat, hogy akkor is üzemképes legyen, ha a duzzasztó feletti hajózási vízszint 30 métert, az alatta lévő pedig 11,8 métert változik.

Ti utaztatok már valamelyiken? Ha igen, írjátok meg, milyen volt!

A kép forrása a Pixabay.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr8516737110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása