Szaúd-Arábia és az országot irányító király, Szalman ibn Abdul-Aziz kétségtelenül nagy ambíciókkal rendelkezik. A közel-keleti ország a második legnagyobb kőolaj-kitermelő állam, egyben a legnagyobb olajexportőr a világon, ebből pedig felfoghatatlanul sok bevételük származik, aminek egy jelentős részét grandiózus projektekre költik.
Állandó a versengés a szomszédos Egyesült Arab Emírségekkel és Katarral, ezért az uralkodó és családja úgy érzi, a presztízsberuházásokra feltétlenül szükség van. Forma 1-es futam Katarban? Legyen Jeddában is! Futball világbajnokság a szomszédos államban?
Pumpáljuk fel rengeteg pénzzel a szaúdi bajnokságot és igazoljunk le Európából jó nevű, sőt, világbajnok és Aranylabdás játékosokat! Grandiózus építmények Dubaiban? Épüljenek hasonlók Szaúd-Arábiában is! Sőt, nagyobbak és még elképesztőbbek!
A Vonal
Kétségtelenül számos hatalmas és elképesztő beruházás van folyamatban az Arab-félsziget összes olajországában, azonban ezek közül is kiemelkedik az Al Khatt, azaz A Vonal. Ez nem más, mint egy intelligens város, amely egyetlen hatalmas, 170 km (!) hosszú és 500 méter magas, moduláris szerkezetű épületből áll majd, amely a Vörös-tengertől indulva Tabuk városáig tart.
Forrás: Global Contruction Reviwe
Ez a terület méreteiben körülbelül Belgium teljes területével egyezik meg. Az épületben a tervek szerint 9 millió ember, Szaúd-Arábia jelenlegi lakosságának negyede fog élni. Hogy az elképzelés még grandiózusabb legyen, a gigantikus épület mellé terveznek egy felhőkarcolót is, amely természetesen a világ legmagasabbjai közé tartozik majd.
Az országra jellemző igen alacsony transzparencia miatt a projektről egyelőre viszonylag keveset lehet tudni, az azonban biztosnak tűnik, hogy a világ legjobb építészirodái dolgoznak rajta teljes titoktartás mellett és az előkészítő talajmunkák már megkezdődtek.
Futurisztikus elképzelések
A tervek szerint a várost teljes egészében megújuló energia fogja működtetni, ezzel csökkentve annak környezetterhelését. A Vonal három rétegből fog állni, egy felszíni a gyalogosok számára, egy földalatti az infrastruktúra számára, és egy másik földalatti a közlekedés számára. De nem ám autókkal!
A legalsó szintre a Tesla-, SpaceX-, és Twitter(X)-vezér Elon Musk találmányát, a Hyperloopot tervezik, míg a felszíni gyalogosközlekedést mozgójárdák segítik és gyorsítják majd.
A mozgójárda gyakorlatilag egy lassan mozgó szállítószalag, amely az embereket szállítja egy vízszintes vagy ferde síkban rövid és közepes távolságon. Működési elve a mozgólépcsőéhez hasonló, a mozgójárda esetében azonban nincsenek lépcsőfokok.
Állva vagy sétálva használhatjuk és ellentétben a mozgólépcsővel, a mozgójárdán sokkal könnyebben szállíthatók csomagok, baba- vagy bevásárlókocsik. Leggyakrabban párban, egymással ellentétes irányba telepítik őket, ezzel könnyítve a közlekedést mindkét irányba.
Ideális megoldás minden olyan helyen, ahol sok ember mozgását kell megoldani és nem kell rövid távon nagyobb szintkülönbséget leküzdeni. Persze, ismerve a projekt egyéb paramétereit, kíváncsian várjuk, mint jelent majd ez esetben a rövid és közepes távolság…
Kritikus hangok
A projektet több kritika érte a környezetre és a terület jelenlegi lakosságára gyakorolt hatása miatt, valamint többen is felmerült kétségeiknek adtak hangot az elképzelés technológiai és gazdasági megvalósíthatóságával kapcsolatban. A felhasznált üveg, acél és beton mennyisége miatt egyes szakértők szerint ugyanis nem lehet elérni a tervezett és ígért alacsony szén-dioxid-kibocsátási szintet.
Emellett jelentős nemzetközi felzúdulást váltottak ki azok a hírek is, amelyek szerint a szaúdi kormány annak érdekében, hogy helyet csináljon a projektnek, halálra ítélt embereket a falujuk kiürítésének megtagadása miatt.
Vannak tehát jogosnak tűnő ellenérzések a projekttel és a közel-keleti ország joggyakorlásával kapcsolatban, a munkálatok azonban már megkezdődtek. Néhány év múlva kiderül, hogy A Vonal valóban egy jövőbemutató sikerprojekt vagy csupán a nagyravágyás és a megalománia drága emlékműve lesz.