Közlekedési baleset történt a fővárosban 2023. decemberében. Önmagában ez nem hír, pláne nem egy darukkal és emelőkkel foglalkozó blogon, naponta számos kisebb-nagyobb koccanás, ütközés történik Budapest útjain. Ami ezt érdekesebbé tette számunkra a többinél, az a tény, hogy darus kiemelésre is szükség volt.
A baleset
A konkrét balesetben az egyik bérautó-hálózat Volkswagen e-Up-jával csúszott bele az Aranyhegyi-patakba a III. kerületi Nánási út elején egy férfi, miután a jeges úton elveszítette az uralmát az autó fölött.
A balesetet szerencsésen megúszta: nem sérült meg a csobbanásban, a hátsó ajtón keresztül pedig úgy tudott kimászni, hogy még a holmiját is kiszedte a patakba csúszott autóból. Mire ezt megtette, már a helyszínen is voltak a Katasztrófavédelem járókelők által riasztott szakemberei.
A mentés
Ők voltak azok, akik a megsérült elektromos autót kiemelték a patak vizéből. Ehhez pedig az egyik legkomolyabb darujukat, a Tadano Faun ATF 60-4-et vették igénybe, amelyek 2001-es leszállításuk óta, azaz több mint húsz éve teljesítenek szolgálatot Budapesten.
A mentést nehezítette, hogy annak megkezdése előtt a patak fölött húzódó nagyfeszültségű vezetéket biztonsági okokból áramtalanítani kellett.
A mentésről készült videót a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Facebookra feltöltött videójában lehet megnézni.
A daru
A Faun gyár székhelye a németországi Nürnbergben található. A gyár egy nürnbergi öntöde és az ansbachi járműgyár egyesülésével jött létre 1918-ban.
Több tulajdonosváltást követően a vállalatban 1990-ben szerzett többségi részesedést a japán Tadano cég, a struktúraváltások eredményeként pedig 2012-ben jött létre a ma is ismert Tadano Faun Gmbh.
A vállalat profilja egyértelműen az autódaruk gyártása, 30 tonnától egészen 600 tonna teherbírásig. A Katasztrófavédelem által a mentéshez használt 60 tonnás daru tehát a kisebb, kompakt gyártmányok közé tartozik a gyár termékei között.
A képet a bbazsaphoto.hu oldalról töltöttem le.
Ez azonban előnyökkel is jár. A négytengelyű járműdaru ugyanis kiemelkedő manőverező képesség mellett jó emelési tulajdonságokkal is rendelkezik, mindezt relatíve alacsony önsúly mellett.
A kapcsolható összkerékhajtásnak köszönhetően a daru teljes felszereltség mellett is képes megmászni akár egy 46 fokos emelkedő, szűk helyen pedig az oldalazó kormányzás segíti a mozgatást. Az emelési feladatok ellátásához szükséges stabilitásról a hidraulikus stabilizátortalpak, a pontosságról a fejlett elektronikus vezérlés gondoskodik.
A hathengeres, több mint 300 lóerős Mercedes dízelmotor karbantartási igénye viszonylag alacsony, ezzel költséghatékonyabbá téve az autódaru üzemeltetését.
Az ATF 60-4 gémszerkezete öttagú, hidraulikus rendszerű, maximális gémkinyúlása meghaladja 40 métert. A daru teleszkóprendszere viszonylag egyszerű és megbízható, nem gyakoriak a meghibásodások.
Az autódaru most is könnyedén megoldotta a feladatot, a Katasztrófavédelem munkatársai probléma nélkül kiemelték az autót a patakból.