Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A megsiratott svéd óriásdaru

2022. április 03. - Daruk Karcsival

Egy holttestet találnak a Svédországot és Dániát összekötő Öresund hídon, pontosan az államhatárt jelölő vonalon. Mivel mindkét állam érintett, közös nyomozócsoportot hoznak létre, hogy megtalálják az elkövetőt. Ezzel az érdekes felvetéssel indul A híd című izgalmas sorozat. A mai bejegyzés témája viszont nem ez, hanem a híd építésében szerepet vállaló Kockums daru, amelynek az az építkezés volt a legutolsó feladata, mielőtt a távol-keleten újjászületett volna.

Malmö

Malmö Svédország harmadik legnépesebb városa, egyben Skåne, a legdélebbi svéd megye székhelye, amely az 1658-as Roskildei béke értelmében került Svédországhoz.

A város a XVIII. században veszített jelentőségéből és hanyatlásnak indult, azonban az iparosodás a vasútvonal megépítésével új lendületet adott a városnak és a kikötője is tovább bővült. Darukkal is.

Malmö ipari és kereskedelmi központ, egyben a Skandináviát Észak-Európával összekötő Öresund híd svéd végpontja.

A város látképét ma a Turning Torso nevű toronyház uralja, ezt a funkciót azonban évtizedeken keresztül a világ legnagyobb portáldaruja, a Kockums daru töltötte be.

A Kockums daru

A malmöi kikötőben lévő hajógyárban magasodó monstrum a német ThyssenKrupp Marine Systems HDW nevű leányvállalatának tulajdonában állt. 1973-74 között épült és

átadásakor 138 méteres magasságával a világ legnagyobb portáldaruja volt.

Teherbírása függött a megemelni kívánt rakomány kiterjedésétől és méreteitől, de meghaladta az 1500 tonnát. 175 méteres nyomtávú, 710 méter hosszú sínpályán lehetett mozgatni. Svédországi életciklusa alatt hozzávetőlegesen 75 hajó megépítése során használták.

85_kockums_daru.jpg

A daru fénykorában... (Forrás)

A ’90-es évekre a svéd hajógyártás jelentősen visszaesett, a daru pedig elavulttá és kihasználatlanná vált, ezért tulajdonosa megegyezett eladásáról a dán Burmeister & Wain céggel. Mielőtt azonban elkezdték volna leszerelni, a vevő cég csődbe ment, az üzlet pedig meghiúsult.

Ez később kapóra jött az Öresund-szoros felett átívelő híd építése során, 1997-ben, amikor a daru a híd pilléreinek emelési feladataiban működött közre.

A híd átadását követően a Kockums daru ismét gazdát cserélt, a vevő ezúttal a Hyundai Heavy Industries lett. A dél-koreai cég fizetőképes maradt az átadásig, így 2002-ben üzlet megvalósult, a vevő kifizette az egy dolláros vételárat. Malmö ikonikus építményét uszályokra szerelt daruk segítségével le- és szétszerelték, majd a város lakóinak könnyei közepette elvontatták és a dél-koreai Ulsanban lévő hajógyárban újra felépítették.

 A bontásról készült videó

85_hyundai_daru.jpg

…és napjainkban. (Forrás)

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr5717796629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása