Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Karcsi utazási tippjei: intermodális átrakóközpont (Fényeslitke)

2021. július 28. - Daruk Karcsival

Több külföldi, daru vonatkozású úti célt ajánlottam már nektek az elmúlt hónapokban, hazai azonban kevesebb volt. Javítunk az arányokon, ugyanis mai utazási javaslatom szintén hazánkban található, ráadásul nem is messze az előzőtől, Záhonytól.

A helyszín

Fényeslitke egy pár ezer fős község Kisvárda mellett, a magyar-ukrán határtól mintegy húsz kilométerre.

A település határában épül az Új Selyemút egyik európai kapuja, egy intermodális, azaz több közlekedési eszköz egyszerre történő fogadására is képes logisztikai központ.

A projekt

Arról, hogy milyen különbség van az Európában használt normál és a volt Szovjetunió államaiban használt széles nyomtávú vasúti sínek között, korábbi posztomban már írtam.

Ennek a 9 centiméteres eltérésnek köszönhette Záhony és környéke a gyors felemelkedését és fejlődését a hetvenes, nyolcvanas években.

A keleti nyitásnak és a távol-keleti államokkal, elsősorban Kínával való kereskedelem fellendülésének köszönhetően most Fényeslitke számít gazdasági lökésre. Az itt épülő East-West Gate konténerterminál várhatóan 140 embert foglalkoztat majd, de közvetve akár 400 embernek ad majd munkát a környékről.

53-fenyeslitke_intermodaslis_terminal.jpg

Magyar Építők

De miért is érdekes ez?

Amikor nyár elején legutóbb arra bringáztam, már javában zajlott az átrakó építése, csupán néhány kilométerre a korábbi, Eperjeskén épült átrakótól. Júniusban még csak annyi látszott, hogy a 125 hektáros terület igen nagy.

Darukat még nem, csak kamionokat, markolókat és Bobcateket lehetett látni, a hírek viszont már akkor is bíztatóak voltak.

A 22 milliárd forintból megvalósuló beruházás keretében öt-öt normál és széles nyomtávú, 850 méter hosszan daruzható vágány kialakítása valósul majd meg.

A napelemek és hőszivattyúk által termelt megújuló energiával működtetett létesítményben a világon elsőként 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen automata óriásdaruit, amelyeket a napokban megkötött megállapodás szerint az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz szállít majd.

A négy daruval évente akár egymillió húsz láb hosszú konténer (TEU) is átrakodható. A tervezett működést az alábbi videó szemlélteti:

Az óriásdaruk mellett természetesen számos kisebb híddaru, bakdaru és hidraulikus emelő is segíti majd a konténerek, valamint a nyerges vontatók és a félpótkocsik átrakását.

A próbaüzem 2022 januárjában, az átadás 2022 első negyedévében várható.

Ha legközelebb arra járok, mindenképp készítek nektek néhány fényképet is.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1816641614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása