Queens. New York sokak számára ismert városrésze, a repülővel érkezők számára az első, amit megpillantanak, ha gépük a John F. Kennedy reptéren száll le. A növények szerelmeseinek a botanikus kert, a teniszrajongóknak a US Open helyszíne, a Billie Jean King Tennis Center jut eszükbe először a városrész nevezetességei közül. Ma már kevesebben emlékeznek arra, hogy ez a terület, a Flushing Meadows Corona Park adott otthont két emlékezetes világkiállításnak is, előbb 1939-ben, majd 1964-ben.
Ahogy arról a legutóbbi bejegyzésben már esett szó, mindkét new york-i expó úttörő volt a maga nemében. Az 1939-es tekinthető az első tematikus világkiállításnak, míg az 1964-es a nézősereg mozgatásában és a kiállítás megtekintésében nagy szerepet kapó, lenyűgöző hidraulikus megoldásaival aratott hatalmas sikert.
Kényelem és lenyűgöző panoráma
Bár minden látogató kapott térképet belépéskor, a legtöbben mégis úgy döntöttek, hogy a Pavilion for Better Life vagy a New York State Pavilion tetejéről szemléli meg a világkiállítás területét – és persze a lenyűgöző panorámát.

A Pavilion for Better Life tetején éttermek várták a liftezésben megfáradtakat. (nywf64.com)
A Pavilon for Better Life tetejének megközelítésében négy Westinghouse mozgólépcső és öt lift segítette a tömeget, míg a New York State Tower 150 fős kilátóterasza két – egyenként 30 személyes – Otis felvonókapszulával volt megközelíthető.
A pavilonok közötti közlekedést gyorsította a svájci Von Roll cég által telepített Sky Ride gondolarendszer. A négyszemélyes kabinok 112 láb magasan vitték körbe a látogatókat a kiállítás területén. Szintén a magasban, a tömeg fölött közlekedtek a The American Machine and Foundry's futurisztikus monorail szerelvényei.
A végállomásokon mozgólépcsők szállították fel az utasokat a szerelvényekre. (theelevatormuseum.org)
Látogatók ezrei tekintették meg a Vatikán által az expón kiállított világhírű szobrot, a Pietà-t. Michelangelo carrarai márványból faragott műremekét vastag plexifallal védték és hogy ne alakuljon ki túl nagy tömeg körülötte, három szintes mozgó járda segítségével lehetett megtekinteni a Szent Péter Bazilikából átszállított alkotást.

Michelangelo egyetlen, általa szignált szobra. (Pixabay)
A színfalak mögött
Ennyi látogató mozgatása és ellátása egyébként is hatalmas feladat, amelyhez a szervezők rengeteg hidraulikus eszközt vetettek be. A nézők kényelmét összesen 45 mozgólépcső szolgálta a világkiállítás területén, szülők és gyerekek százai tanulták meg a biztonsági szabályt: "Óvatosan a fel és lelépésnél, fogjuk meg a korlátot és / vagy egy idősebb ember kezét!"
A liftek és mozgólépcsők azonban nem csak a látogatók, de a pincérek életét is némileg egyszerűbbé tették, megspórolva számukra a fárasztó lépcsőzést.
A kiállítás sikerét tehát a jövőbemutató megoldások mellett a könnyű és kényelmes megtekintés lehetősége alapozta meg, amelyben komoly szerepe volt a hidraulikus emelőknek és szállító szerkezeteknek.