Épp érdekes, darukkal kapcsolatos hírek után keresgéltem a neten, amikor böngészés közben ráakadtam a holland Jumbo Maritime hatalmas teherszállító hajóira, amelyek jóformán hetente döntik meg az egyszerre a fedélzetre emelt rakományuk tömegének rekordját. Úszódaru után úszó daruk a blogon.
A cég
A Jumbo Maritime története a hatvanas években kezdődött, alapítóinak azzal az ötletével, hogy olyan rakományokat szállítsanak, amelyek nem férnek bele a tengeri szállítmányozásban elterjedt konténerekbe.
A flotta első hajója a négy, egyenként 12 tonna teherbírású daruval felszerelt Stellaprima volt, amelyet szép sorban követtek az egyre nagyobb, jobb és erősebb hajók, egyre komolyabb darukkal szerelve.
A kezdeti A-osztályú zászlóshajót követően a Jumbo legnagyobb és legmodernebb hajói ma már a K-osztályú acélóriások.
A flotta hajóinak emelési kapacitása napjainkban 650 tonnától egészen 3000 tonnáig terjed.
A rekordhalmozók
A Jumbo flotta ékkövei a K3000-es Jumbo Kinetic és Jumbo Fairmaster.
28 méteres szélességük mellett hosszúságuk valamivel több, mint 152 méter. Ez nagyjából egy futballpálya másfélszerese, szóval nem kicsik.
Mindkét hajó kettő-kettő, egyenként 1500 tonna teherbírású, a Huisman által gyártott daruval van felszerelve, amelyek így összesen 3000 tonna rakományt tudnak a 3250 m2-es fedélzetre emelni. A hajók maximális sebessége 17 csomó, a fogyasztásukat pedig szerintem inkább ne firtassuk.
Éjszakai rakodás
Átadás előtti terhelési teszt
A legfrissebb rekord
Az idei év elején a Kinetic döntötte meg saját és egyben a Jumbo Maritime korábbi, 2019-es rekordját azzal, hogy az olaszországi Ortona kikötőjében a fedélzetére emelt két reaktort, amelyek közül a 62x8x8 méteres nagyobb 2086 tonnát nyom.
Mivel Ortonában 6,8 méter a megengedett legnagyobb merülés, a hatalmas tömegű teher bepakolása előtt a Kineticet kicsit vissza kellett bontania a legénységnek. Már csak azért is, mert a hajóra további két reaktor várt Porto Margherában, mielőtt útnak indulhatott a rakománnyal Thaiföldre.
A két hajó rengeteg másik mellett folyamatosan nyomon követhető a Marinetraffic oldalon, ahonnan a képek is származnak.