Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A dán óriásdaru

2022. július 05. - Daruk Karcsival

40 évvel ezelőtt a magánemberek alig-alig használtak számítógépet, Magyarországon sokaknak a vezetékes telefon is csak az álom kategóriájába tartozott, nemhogy a mobil, az internetről pedig ne is beszéljünk. 40 év nagyon hosszú idő, a dán Kroll K-10000 pedig több mint 40 éve viseli a legnagyobb toronydaru címét.

Vannak épületek, amelyek felépítése lehetetlen lenne csupán mobildaruk segítségével, bármilyen nagyok és erősek is azok, ezért az igények kiszolgálására létrejöttek a toronydaruk.

Ezek között vannak, amelyeket a készülő épület szerkezetéhez rögzítenek, vannak, amelyek képesek önállóan is mozogni, illetve vannak, amelyek saját magukat építik föl. Meg van a Kroll K-10000.

97_kroll-k-10000-1.jpg

Minden más fölött. (Forrás)

Lenyűgöző méretek

A Kroll K-10000 elképesztő méretekkel és erővel bír.

A mindössze 12 méter átmérőjű forgó hengeren álló, 360 fokos körben forogni gépes gigász normál konfigurációban 120 méter magas, gémjének hossza pedig 84 méter.

Hogy ezek a számok kicsit érzékletesebbek legyenek: egy átlagos méretű, nagy toronydaru 80 méter magas, és hozzávetőlegesen 82 méteres sugarú körben, ami megegyezik a K-10000 hasznos sugarával, 3,5 tonna megemelésére képes.

Ehhez képest a dán óriás (nem, most nem a legendás Peter Schmeichelre gondolunk) a 223 tonnás, három részből álló ellensúlyának köszönhetően a legnagyobb gémkinyúlásával 120 tonna terhet képes megemelni és mozgatni. Elképesztő számok!

97_kroll-k-10000.gif

Elképesztő arányok. (Forrás)

 

A viszonylag kis méretű betonalapon álló dupla gémes konstrukciójú daru egy 7,5 hektáros (ami nagyjából 6 futballpályányi, ha már az imént elkalandoztunk a labdarúgás világába) terület minden daruzási feladatát képes ellátni, kiváltva a kisebb darukat is, ezért ideális kiszolgálója a nagyszabású ipari projekteknek.

Limitált darabszám

Ekkora méretek mellett nem meglepő, hogy a K-10000 nem túl gyakori látvány. A Kroll 1976-ban kezdte meg a modell gyártását, amely a ’80-as évek végéig tartott. Ez idő alatt mindössze 15 darab készült ebből a lenyűgöző daruból, 13 a Szovjetunió részére.

Tudtad? Kroll K-10000-ek dolgoztak a csernobili atomerőmű építése során is.

Az elkészült kontingensből egy elhasználódott, ezért leselejtezték, a többi azonban folyamatos korszerűsítés mellett – jellemzően hajógyárakban fixen telepített kikötői daruként – napjainkban is használatban van.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1517875809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása