Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

A vákuumliftek már léteznek

2021. november 24. - Daruk Karcsival

Kiszállunk a Hyperloopból, besétálunk az előcsarnokba, ahol beszállunk a hengeres kapszulába, amely szinte nesztelenül suhan velünk a csillogó, modern épület szintjei között felfelé vagy lefelé. Ez akár Elon Musk vagy Richard Branson víziója is lehetne, azonban míg a légritkított csőben való nagysebességű utazás még csak a teszteknél tart, a vákuumlift már egy elérhető, rendelhető fejlesztés.

68_vakumlift_pneumaticvacuumelevators.jpg

A technológia

A vákuumlift, helyesebben pneumatikus lift működési elve – akárcsak az űrlifté – viszonylag egyszerű: Ha egy csőbe légmentesen illeszkedve elhelyezünk egy hengert, előtte megritkítjuk a levegőt, vagy a henger mögött túlnyomást hozunk létre, a henger a kisebb légnyomás irányába mozdul el.

Ezen elv alapján működnek a gőzhajtású vagy robbanómotorok dugattyúi, vagy akár a klasszikus csőposta-rendszerek is.

Ma már több cég is kínál a fenti elven működő pneumatikus liftrendszereket, amelyekben

a személyszállító kapszula süllyedését a felső részben uralkodó nyomás normál állapotba való visszaállása eredményezi,

 ezért a rendszerben nincsenek kábelek, sodronyok, emelőcsigák, vagy dugattyúk.

A pneumatikus liftek előnyei

A pneumatikus, sűrített levegővel működő liftek több előnnyel is rendelkeznek a hagyományos liftekkel szemben.

  • Egyszerű telepítés

Míg a hagyományos liftek telepítése komoly tervezési és kivitelezési igényeket támaszt a megrendelőkkel és a kivitelezőkkel szemben, addig a pneumatikus liftek telepítéséhez nincsen szükség komolyabb épületgépészeti beavatkozásra. Működtetésükhöz nincs szükség nagy gépházra vagy liftaknára, így néhány nap alatt beszerelhetőek, akár utólag is. A megfelelő áramellátásról azonban érdemes gondoskodni.

  • Alacsony karbantartási igény

Bár tudjuk, hogy rendszeres és lelkiismeretes karbantartással a hagyományos liftek is nagyon sokáig megbízhatóan működtethetőek, a gyártói ígéretek szerint a pneumatikus liftek üzemeltetéséhez kevesebb karbantartás is elegendő, így azok gazdaságosabbak hagyományos társaiknál.

  • Energiatakarékosság

Jellemzően kisebb méretűek és könnyebbek hagyományos társaiknál, illetve a működtetésükhöz szükséges technika sem kíván túl sok áramot, így egy pneumatikus lift + napelem kombinációval a villanyszámla mellett a karbonlábnyomunk is alacsonyan tartható.

Biztonsági kérdések

Minden emelőszerkezet esetében kiemelten fontos a biztonságos működés. Ha netalán a kamra hirtelen elvesztené a biztonságos mozgáshoz szükséges nyomást, működésbe lép egy mechanikus fékezőrendszer, amely megakadályozva a kapszula zuhanását.

A pneumatikus liftek okos és innovatív, ám még kissé drága szerkezetek, idővel eldől, mennyire széles körben terjed majd el felhasználásuk.

A kép a Pneumatic Vacuum Elevators által megvalósított liftet mutatja.

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9216764490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.11.25. 22:55:02

Azért jó lenne egy kis fizikai alapismeretet elsajátítani egy ilyen cikk előtt. A vákuum már a vízoszlopot sem tudja felemelni 10 méternél nagyobb magasságra, nemhogy egy fémből készült szerkezete

"Ha egy csőbe légmentesen illeszkedve elhelyezünk egy hengert, előtte megritkítjuk a levegőt, vagy a henger mögött túlnyomást hozunk létre, a henger a kisebb légnyomás irányába mozdul el.t. "

A 2. megoldás, azaz a túlnyomás már életképes lehet, csak éppen abban meg mi a vákuum?

lenörd hofstadter 2021.11.26. 08:28:15

Azért 4-6-8 köbméter levegő megfelelő részének kiszivattyúzásához időre is szükség van, csak a filmekben van meg 1-2 tizedmásodperc alatt, és ott is általában az űr a mögöttes puffer...

gergerg 2021.11.26. 09:53:57

@fofilozofus: A tíz méteres vízoszlop nyomását ne keverd ide, az teljesen más. Egy ilyen szerkezetnek nem ez lenne a problémája. Elméletben működne egy olyan lift, aminek az egyik oldalán kiszivattyúzod a levegőt, a másik oldalán túlnyomást hozol létre. (Ha ott nem légköri nyomás van, akkor elméletben még súlykorlátod sincs, mert a nyomáskülönbség végzi az emelést, nem a vákuum.)
Lenne neki millió másik (kompresszorok hangja, fogyasztás, légszigetelés a lift mellett, biztonsági problémák), de elméletben működhetne.

eßemfaßom meg áll 2021.11.26. 10:04:31

"amely szinte nesztelenül suhan velünk " ezt mondjuk tudja kb bármelyik lift ami a XXI században készült

eßemfaßom meg áll 2021.11.26. 10:08:46

@gergerg: "de elméletben működhetne." Gyakorlatban is működhetne, és kicsiben csőposta néven használják is, de nagyban max e-penisznövelőnek csinálja meg bárki is mert gyakorlati haszna a hagyományoshoz képest pont semmi.

lenörd hofstadter 2021.11.26. 10:38:19

Ha valaki nagyon nem akar drótot az 1 szintes kérójába de az EGO miatt kell a lift, akkor már régen ott vannak a dugattyús megoldások, aki annak a csövét nem bírja látványban elviselni, az megérdemli a fackorbácsot.

Bubu the Hun 2021.11.26. 12:03:56

Tetszettek volna nézni a 'Escape to the Chateau' sorozatot a FEM3 csatornán, S2/2, abban lehetett látni egy ilyen lift beszerelését egy 5 szintes épületbe egy spanyol cég által.
süti beállítások módosítása