Eco-Cranes, a daruk világa

Daruk és emelők

Daruk és emelők

Liftek a vízben

2021. október 21. - Daruk Karcsival

A liftek általában nem nagyon kompatibilisek a vízzel. Általában. Mai és a következő bejegyzésemben ugyanis hajóliftekről lesz szó, amelyeket hajók és uszályok vízben történő emelésére használnak. Nem olyan gyorsak, mint a toronyházakban található társaik, de teherbírásuk és műszaki megoldásaik figyelemre méltóak.

A kezdeti megoldások


A hajólift vagy hajóemelő olyan szerkezet, amely két különböző magasság között szállít vízi járműveket. A zsilipek és a ferde síkú csatornák gyorsabb és gazdaságosabb alternatívái.

Már a XVIII. században létrejöttek azok a kádhajó emelők, amelyek a mai hajóliftek előképei voltak. Ezek segítségével a Drezda közelében lévő Halsbrückében, a Churprinz bányacsatornán az ókori görög Arkhimédész felhajtóerőről szóló törvényének alkalmazásával már 7 méteres magasságba is fel tudtak emelni egy bányászatban használt, 2.5 tonnás kádhajót.

Arkhimédész törvénye szerint minden folyadékba vagy gázba merülő testre felhajtóerő hat, amelynek nagysága egyenlő a test által kiszorított folyadék vagy gáz súlyával.

A XIX. és a XX. században az ipari termelés növekedésével az alapanyagok és az áruk szállításának igénye egyre növekedett, ezért a csatornák igen forgalmas útvonalak voltak.

Nagy-Britanniában, Belgiumban és Németországban egyaránt építettek egyre összetettebb és nagyobb hajólifteket az igen lassú zsilipelés kiváltására vagy az út lerövidítésére. Ezek közül szeretnék bemutatni néhányat, amelyeket igazán különlegesnek tartok.

Az egész napos zsilipelés helyett

 

63_hajolift_europeanwaterways.jpg
Hajólift

Franciaországban, a Rajna-Marne-csatornán, Arzviller és Saint-Louis települések között található az Arzviller hajólift, amely azért igazán érdekes, mert megépítésével egy 17 zsilipből álló rendszer megkerülése vált lehetővé, az egész napos folyamatot néhány percre rövidítve.

A zsilipek működtetéséhez ráadásul komoly szaktudásra és több emberre volt szükség, míg kapacitásuk csupán egyetlen hajó mozgatására terjedt ki. A folyamat gyorsabbá és gazdaságosabbá tétele érdekében 1969-ben elkészült a Saint-Louis–Arzviller hajólift, amely 44,5 méter szintkülönbséget hidal át.

A vasbetonból épített, 41%-os meredekségű lejtő teljes hossza 136 méter. A 41,5 méter hosszú és 5,5 méter széles zsilip ezen a két csatornaszakaszt összekötő 108,6 méteres pályán, 32 acélkeréken gurulva mozog. A 900 tonnás, vízzel töltött „kádban” egyszerre akár négy nyaralóhajó vagy két kisebb kereskedelmi hajó fér el.

 


A hajólift mozgatásáról két darab, egyenként 450 tonnás tömör beton ellensúly gondoskodik 28 darab nagy szakítószilárdságú acélsodrony segítségével. 2 darab 90 kW-os villanymotor felel a precíz sebességért és a pontos véghelyzeti beállásokért. A lift alig 4 perc alatt teszi meg teszi meg a teljes utat.

Következő bejegyzésemben a hajók emelésének ötletes és látványos skót, illetve gigantikus kínai megoldásáról írok majd.

Kép forrása:European Waterways

A bejegyzés trackback címe:

https://darukesemelok.blog.hu/api/trackback/id/tr916730950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2021.10.23. 17:53:52

Kösz, érdekes poszt. Majd a Datteln-i (D) hajóliftről is írj. Mint múzeum megtekinthető - javaslom annak akit érdekel !

2021.10.23. 19:11:54

mehetnek is biciklizni, itt meg sírunk az 500Ft-s benzinen, mindenkinek megvan a maga baja :)
süti beállítások módosítása